5 tips om je facturen sneller betaald te krijgen

Niets is zo vervelend als op je geld wachten. Maar als zelfstandig ondernemer overkomt het je helaas regelmatig dat je te maken hebt met wanbetalers of te late betalers. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat jouw facturen sneller voldaan worden? 5 tips.

Tip 1 – Weet met wie je zaken doet

Verdiep je in de financiële situatie van je opdrachtgever voor je een opdracht aanneemt. Als jouw klant het financieel moeilijk heeft, kan dit voor problemen zorgen. Het kan zelfs een wanbetaler worden en zo ver komen dat je een incassobureau moet inschakelen. Om er zeker van te zijn dat je klant er financieel goed voorstaat, kun je een kredietwaardigheidscheck laten uitvoeren. Wil je hier geen geld aan uitgeven, kijk dan of je erachter kunt komen welke ervaringen andere ondernemers hebben met deze opdrachtgever. 

Tip 2 – Maak heldere afspraken, ook over de facturatie

Als je met een klant in zee gaat, bespreek dan vooraf welke betalingstermijn gehanteerd wordt. Zo kan het zijn dat jij een termijn van 14 dagen aanhoudt, terwijl de klant 60 dagen hanteert. Maar hier afspraken over, zodat je weet waar je aan toe bent. 

Tip 3 – Verstuur je facturen op tijd

Wacht zelf niet te lang met het versturen van je facturen. Doe dit op de dag dat de opdracht is afgerond. Heb je een grote klus die een aantal maanden doorloopt? Bespreek dan met je klant of je maandelijks een factuur kunt sturen. Vraag bij het versturen van jouw factuur altijd om een ontvangstbevestiging, zodat je zeker weet dat jouw mailtje niet per ongeluk gewist is.

Tip 4 – Voorkom wanbetaling: herinner je klant op tijd

Is de betalingstermijn verstreken en is de factuur nog niet betaald? Zorg dan dat je de klant tijdig herinnert aan jouw factuur. Dit hoeft niet op de dag dat de termijn verstrijkt. Geef je klant een dag of twee, drie en ga er dan pas achteraan. Ga er hierbij altijd van uit dat de klant de factuur vergeten is of deze over het hoofd heeft gezien en blijf vriendelijk in je communicatie. Je kunt ervoor kiezen even te bellen om te informeren hoe het met de betaling staat. Als de klant daarna nog niet betaalt, kun je een zakelijke mail sturen met een betalingsherinnering.

Blijft betaling na een herinnering alsnog uit dan kun je overgaan tot het versturen van een aanmaning. Je mag in zo’n geval wettelijke rente in rekening brengen. De hoogte hiervan wisselt en het actuele rentepercentage is te vinden op de website van De Nederlandse Bank. Op 1 januari 2016 stond het percentage op 8,05 procent[LINK]. Als een aanmaning ook niks oplevert dan kun je een incassobureau inschakelen.

Tip 5 – Maak gebruik van een factoringservice

Een manier om er altijd zeker van te zijn dat je jouw facturen snel betaald krijgt, is door gebruik te maken van een factoringservice. Zij betalen je factuur doorgaans binnen 24 uur uit en zorgen ervoor dat zij het geld van jouw klant krijgen. Je hebt dus snel je geld, maar daar staat wel iets tegenover. Het factoringbedrijf rekent een bepaald percentage van de factuur voor deze dienst. Je hebt je geld dus weliswaar sneller, maar je houdt ook minder over.

Meer weten over het op orde stellen van je administratie, vraag hier de minigids ‘je administratie op orde maken’ aan. Vul hier je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids kunt downloaden.