5 tips om imagoschade te beperken

Als ondernemer hoop je er nooit mee te maken te krijgen: imagoschade. Helaas heb je het niet altijd zelf in de hand. Komt je onderneming negatief in de publiciteit, dan heeft dit grote invloed. En voor je het weet maak je het alleen maar erger. Met deze tips voorkom je dat, én help je het bedrijf er weer bovenop.

Analyseer je risico’s

Ook voor imagoschade geldt: voorkomen is beter dan genezen. Daarvoor moet je wel weten wát er allemaal fout kan gaan. Maak dus een goede analyse. Milieu-incidenten leveren altijd veel negatieve media-aandacht op. En zo zijn er nog meer mogelijke incidenten die jij als ondernemer liever vermijdt. Schrijf ze op. Doe dat ook voor de bedrijven waarmee je samenwerkt. Slechte media-aandacht voor hen heeft ook effect op jou.

Maak een draaiboek

Een draaiboek stel je vooraf op. Je benoemt hierin een aantal zaken: Wie moeten er op de hoogte gesteld worden? Wie wordt het gezicht naar buiten? Wie is het aanspreekpunt intern? Hoe zorg je voor de juiste interne communicatie? Een nadere toelichting lees je in onze minigids.

Gebruik social media

Ze kunnen je vriend of je vijand zijn: sociale media. Vaak zijn ze de reden waarom imagoschade bij een groot publiek verspreid wordt. En blijft. Maak er slim gebruik van door zelf te monitoren. Als je weet wat mensen over jouw onderneming zeggen, kan je hierop inspelen en erger voorkomen. Doe dit ook na de crisistijd. In de Minigids Imagoschade van Even Centraal daarom informatie over tools die je daarbij helpen. Wees ook zelf actief op social media. Als jouw onderneming eigen kanalen heeft, ben je minder afhankelijk van anderen.

Verschuil je niet

Kom je negatief in het nieuws, treedt dan zelf naar buiten. Dat kan via je eigen social-media kanalen, of via de pers. Een actieve houding laat zien dat jij bereid bent een oplossing te vinden. Klanten kunnen zelfs sympathie en betrokkenheid voor je voelen. En dat is vaak wat je wilt.

Communiceer wat je gaat doen

Een excuus wordt bijna altijd gewaardeerd. Maar dan ben je er nog niet, want hoe los je dit probleem op? Communiceer dat met de buitenwereld. Vertel ook wanneer je dat hebt gedaan. Is jouw beleid opnieuw geformuleerd en kan je daardoor garanderen dat zoiets nooit meer kan gebeuren? Laat het journalisten weten. Dé kans om te laten zien dat jouw onderneming ondanks de imagoschade, weer meetelt in het werkveld!

Extra tip: zo moet het niet

Het probleem eerst verzwijgen, dan ontkennen, verdraaien of de schuld afschuiven laat zien dat je zelf niet weet waar je mee bezig bent. Of dat je jouw klanten niet serieus neemt, je liegt ze voor en neemt je verantwoordelijkheid niet. Imagoschade wordt dan alleen maar groter. Maar wees gerust: door het bepalen van een goede strategie en deze naar je medewerkers te communiceren, blijft jouw imagoschade beperkt.

Minigids Imagoschade

Wil je alle tips, informatie, het draaiboek en social-mediatools nalezen in één handig document? Vul hieronder je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids Imagoschade kunt downloaden.