7 tips om goed voor jezelf te zorgen

Arbeidsongeschikt? Dat overkomt mij niet. Ik hoef dus niks financieel te regelen. Een logische instinctieve reactie. Goed ook dat optimisme het Nederlands ondernemerschap kenmerkt. Maar natuurlijk heb je het nooit volledig in eigen hand. Wel kunnen onderstaande 7 tips je helpen om gezond en succesvol te ondernemen.

1. Zorg voor voldoende ontspanning

De agenda en de mailbox lopen over. Je rent van de ene afspraak naar de andere. En ondertussen sta je onderweg ook nog een half uur in de file. Veel zzp’ers komen nauwelijks toe aan voldoende rust en ontspanning. Neem pauzes. Blokkeer vrije tijd in je agenda. Lees een boek, kijk een Netflix-serie of ga op yoga. Begin de dag rustig met een ontbijt. Neem vakantie. Daar tussenin heb je nog genoeg tijd om te werken. De afwisseling maakt je werk ook leuker.

2. Slaap ook voldoende

Heb jij aan 5 uur slaap voldoende? Dan loop je de kans jezelf langzaam uit te putten. Probeer aan 7 uur per nacht te komen. Ga dus op tijd naar bed. Slaap is belangrijk. Want door te weinig slaap ben je minder productief. Je verliest het overzicht en je concentratie. Ook neem je geen rationele beslissingen meer. Lig je ’s nachts vaak te piekeren over je werk? Let op, dat kan een 1e signaal van een burn-out zijn.

3. Blijf scherp door te bewegen

Bewegen is goed voor je lichaam én voor je hersenen. Zoek dus een fysieke uitdaging. Hou je van extreem? Loop dan de marathon van New York. Liever iets dichter bij huis? Ga dan 2 keer per week hardlopen. Of doe mee aan fitness. Na een poosje sporten komen morfineachtige stoffen in je hersenen vrij. Stresshormonen als cortisol en adrenaline worden zo afgebroken. En je begint endorfines aan te maken. Na afloop voel je je uitgeput, maar wel gelukkig en voldaan.

4. Train je brein

Werk ook af en toe bewust aan je hersenen. Je houdt je brein al scherp door elke dag de kruiswoordpuzzel of sudoku uit de krant te maken. Ook daag je je brein uit met nieuwe ervaringen. Waar kun je aan denken? Zorg voor nieuwe mensen om je heen. Probeer veel sociale contacten te onderhouden. En ga op reis. Uiteindelijk levert het tijd en energie op.

5. Doe aan life hacking

Hoe je dat doet? Verreweg de meest bekende methode is Getting Things Done (GTD) van David Allen. Zijn idee: haal zo veel mogelijk ideeën en taken uit je hoofd. En stop deze in een ‘extern geheugen’. Pak pen en papier en schrijf alles op wat in je hoofd zit. Daarna moet je er natuurlijk wel wat mee doen. Afspraken schrijf je ook op in je agenda. Verwerk en organiseer je zaken dagelijks. Dan wordt het een vast patroon. Dit kan je veel rust opleveren. Meer productiviteit en minder stress!

6. Stel grenzen aan je werk

Je opdrachtgever vraagt net iets teveel van je. Het moet morgen af. Maar jij ziet dat niet gebeuren. Geef het aan en bespreek hoe het anders kan. Begin niet aan opdrachten waar je bij voorbaat al stress van krijgt.

7. Zoek op tijd hulp

Neemt je stress toe? Word je humeurig? Vind je je werk steeds minder leuk? Denk je dat je het niet lang meer trekt? Zoek hulp. Voor de een werkt yoga of mindfullness, voor de ander een coach die helpt met time management.

Check welke oplossing het beste bij jou past

Het risico op arbeidsongeschiktheid kun je natuurlijk nooit met zekerheid voorkomen. Het is daarom verstandig om ook financieel iets te regelen. Lees het artikel ‘Een AOV, broodfonds of spaarpotje?

Wil je meteen inzicht in welke financiële oplossing het beste bij jou past?
Check het zelf