‘Zolang je mensen entertaint, dan is het goed!’ – Princess oprichter Aad Ouborg

Aad Ouborg mag zichzelf een van de bekendste ondernemers van Nederland noemen en heeft als bijnaam ‘de artiest van het zakenleven’. Een titel die hij te danken heeft aan zijn samenwerking met BN’ers als Gordon, Gerard Joling en Patricia Paay. Ouborg heeft in de loop der jaren een imperium opgezet: de Ouborg Group. Met Even Centraal deelt hij het geheim van zijn succes.

Ouborg studeerde geneeskunde en fysiotherapie, maar tijdens zijn studie was hij al erg gefocust op handel. ‘Ik kocht producten zoals bodywarmers in en die verkocht ik dan door heel het land, aan bijvoorbeeld studenten. Op een gegeven moment haalde ik een 4 voor een vak en besloot ik met mijn studie te stoppen. Via via kreeg ik de rechten in handen om de haarverzorgings- en beautyapparaten van het merk Babyliss in Nederland te importeren. Zo ben ik ondernemer geworden.’

Patricia Paay

Babyliss was op dat moment nog een onbekend merk dat enkel door kappers en beautysalons gebruikt werd. ‘Er was niet veel geld voor marketing. Dus ik besloot het anders aan te pakken. Ik zag op tv dat Patricia Paay een van onze apparaten gebruikte, een wafelijzer om kleine krulletjes mee te maken. Ik heb haar diezelfde avond benaderd en zij heeft mij een heel jaar geholpen met de promotie van Babyliss. Zo kreeg ik het niet voor elkaar om de V&D onze producten te laten verkopen. Eén belletje van Patricia aan V&D en de deuren gingen open. Zij heeft in die tijd ook demonstraties voor ons gedaan. Dan stond het altijd zwart van de mensen. In die tijd, halverwege de jaren ‘80, was ze een nummer één ster.’

Deel je successen

Maar de samenwerking met Bekende Nederlanders is niet de sleutel tot zijn succes, vertelt Ouborg. Zijn Gouden Tip: ‘Je moet als ondernemer je successen delen. Succes is geen succes tot je het kunt delen. Wij zorgen ervoor dat de artiesten met wie we werken tijdens onze events de mogelijkheid krijgen een persconferentie te geven of een nieuwe cd te lanceren. Als je iets geeft, krijg je het altijd terug. Als wij een geweldig evenement organiseren en anderen daarmee een podium of een goed gevoel geven, dan gaan de media erover berichten. Zo krijg je vanzelf iets terug.’

Ondernemen is entertainen

Maar naast delen is er nog een tip die Ouborg wil meegeven aan ondernemers: ‘Ondernemen is entertainen. Dat is onze motor. Wij zorgen ervoor dat we in het nieuws komen en dat doen we door creatief en onderscheidend te zijn. Zo heeft Jacob Jan Boerma, de chef van 3-sterrenrestaurant De Leest, zijn naam aan ons merk Bourgini verbonden. Als hij met jouw producten wil werken, dan moet het wel goed zijn. Wij nemen hem overal mee naartoe. We zijn bijvoorbeeld met hem naar Saint Tropez geweest om Bourgini in de spotlights te zetten. Zolang je mensen entertaint, dan zit je als ondernemer goed.’

Dingen anders doen

Om als ondernemer succesvol te zijn, moet je je volgens Ouborg onderscheiden. ‘Ik heb altijd een enorme ambitie gehad om dingen anders te doen. Veel mensen denken dat je moet ondernemen volgens de boekjes, dat je moet adverteren, op beurzen moet staan, etcetera. Maar als je het nou eens anders doet dan de rest? Wij onderscheiden ons in de samenwerking met designers als Philippe Starck en Jan des Bouvrie. Van iedere designer is er maar één, dus dan ben je al onderscheidend bezig. Naast onderscheiden is innovatie ook erg belangrijk. Zo hebben we een koffer met een ingebouwde weegschaal ontwikkeld en hebben we een koffer met een ingebouwde batterij. Hiermee kun je overal je mobiel of tablet opladen.’

Bijzondere acties

Ook zijn bijzondere consumentenacties hebben bijgedragen aan zijn succes. ‘Als mensen een product van Babyliss kochten, kregen ze een single’tje van Patricia Paay erbij of kaartjes voor haar concert. Op een gegeven moment heb ik hotels gekocht in Oostenrijk en Thailand. Als je een van mijn producten kocht, maakte je kans op een verblijf in een van de hotels. Dat sloeg enorm aan. De hotels zaten het hele jaar door vol met prijswinnaars. Deze acties zorgden voor genoeg verkopen om de hotels rendabel te krijgen.’

Niet te gulzig

Ouborg omschrijft zichzelf als een ‘mensen-mens’ en is van mening dat dit een belangrijke factor is geweest in zijn ondernemerssucces. ‘Ik hou ervan met mensen om te gaan en mensen blij te maken. Vandaar dat ik erin geloof dat succes gedeeld moet worden. Daarnaast is het als ondernemer ontzettend belangrijk dat je eerlijk, betrouwbaar en niet te gulzig bent. En dat nemen mensen niet zomaar aan. Je doet er wel tien jaar over om dat vertrouwen van al je relaties te winnen.’