Wat zou Fabienne Chapot van Fab. doen?

Als je méér vraag krijgt dan je aankan

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf.

Elke ondernemer heeft een plan B voor wanneer er geen klantvraag is. Weinig ondernemers hebben een plan als er tevéél vraag is. Fabienne Chapot had dat plan ook niet, toen De Bijenkorf zich meldde als klant voor haar modebedrijf Fab.

10 jaar geleden begon Fabienne Chapot met haar eigen modemerk Fab. Wat begon met de verkoop van tassen en portemonnees, groeide uit tot een bedrijf dat wereldwijd accessoires en kleding verkoopt. Een succesverhaal dus. Misschien zelfs een beetje té succesvol.

Gat in de markt

Het is een klassiek ondernemersverhaal: Chapot, die destijds 25 jaar was, miste een merk met mooie kwaliteitstassen die een 25-jarige zich kon veroorloven. ‘Ik vond het gat tussen de goedkope tassen van de grote winkelketens en de dure designertassen te groot. Dus ik leende wat geld van mijn moeder en liet op Bali tassen en portemonnees maken. In felle kleuren, want ook dat miste ik in het aanbod.’

In die eerste periode ging niets vanzelf. Ze moest zelf bij winkels naar binnen om te vragen of ze daar haar tassen en portemonnees  wilden verkopen. Ze moest leuren met haar product. ‘Zo sleepte ik mijn eerste ordertjes binnen.’

Help, De Bijenkorf belt

En toen kwam het keerpunt. ‘Ik werd ineens gebeld door De Bijenkorf. Ze hadden mijn tassen in een winkel zien liggen en wilden ze in hun collectie opnemen. Dat was een fantastisch moment. Echt een totale verrassing. Dat was zo groot.’ De verrassing die daarna kwam, was nog veel groter.

Vanaf dat moment was alles omgedraaid. Waar ze eerder de boer op moest met haar producten, meldden klanten zich nu vanzelf. Ze groeide veel harder dan ze dacht. Ze groeide harder dan het bedrijf aankon, en er lag geen plan B. ‘We hadden samples nodig voor beurzen waar we zouden gaan staan, toen de fabriek in Bali de productie niet meer aankon. Ik moest ineens halsoverkop een nieuwe leverancier zoeken, anders zouden hele showrooms leeg komen te staan. Daar was ik totaal niet op voorbereid en ik had geen tijd meer om uitgebreid onderzoek te doen naar leveranciers.’

Crisismanagement

Het werd een regelrechte crisis. ‘We zijn met het hele team bij elkaar gekomen voor crisismanagement en een collega is direct naar India gevlogen om een leverancier te vinden. Uiteindelijk is dat gelukt en hadden we alle samples op tijd.’

Als ze het opnieuw mocht doen, had ze veel eerder ingegrepen. ‘We moesten zo snel schakelen dat we niet goed wisten met wie we in zee waren gegaan. De leverancier leverde niet goed, ik heb aanbetalingen gedaan die ik nooit meer terug heb gezien. Ik had Fab. moeten voorbereiden op deze groei. Nu greep ik in toen het al te laat was.’

Elke ondernemer houdt er rekening mee dat klanten geen interesse tonen of ineens opzeggen. Weinig ondernemers nemen in de berekening mee wat extra vraag kan doen met een bedrijf. Volgens Chapot gaat je bedrijf daardoor net zo goed door zwaar weer. ‘Ik had bijtijds iemand moeten aannemen om andere productiemogelijkheden te onderzoeken, maar dat zeg ik met de wijsheid die ik nu heb. Ik gaf pas geld uit op het moment dat het nodig was. Op die manier kan je succes je ondergang worden. Je moet voorzien wat er gebeurt als groei doorzet. Investeer op tijd in de professionalisering van je bedrijf en zorg dat je de groei voor bent.’