‘Als ondernemer moet je ideeën jatten’ – serie-ondernemer Bernd Damme

Nog geen 26 jaar oud, maar wel een succesvolle verkoop én een faillissement achter de rug. Dat is het ondernemersverhaal van Bernd Damme. Hij verkocht zijn online zonnebrillenbedrijf Eyewear voor een onbekend bedrag en zag zijn herenkledingmerk Pelliano failliet gaan.

Maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan: afgelopen zomer is hij onder de naam House of Eléonore aan een nieuw ondernemersavontuur begonnen. Wat is zijn Gouden Tip voor mede-ondernemers? 

Als ondernemer moet je letterlijk dingen jatten, stelt Damme. ‘Picasso zei al: “Goede kunstenaars kopiëren, grote kunstenaars stelen”. Dat klinkt misschien raar, maar zo is het wel. Ik loop bijvoorbeeld eens in de 2 maanden mee met een ander bedrijf. Dat kan het Rode Kruis zijn, een Japanse multinational of een borstkankerziekenhuis, als het maar een heel andere organisatie is dan de mijne. Zo kunnen we van elkaar leren. Ik kijk wat ik uit die wereld kan halen om toe te passen in mijn bedrijf. Zij kijken op hun beurt wat ze van mij kunnen “stelen” en toe kunnen passen binnen hun organisatie.’

Sta open voor hoe anderen het doen

Het “jatten” doet Damme niet alleen tijdens deze meeloopbezoekjes. ‘Ik kijk iedere dag hoe andere bedrijven met problemen omgaan en wat ik daarvan kan leren. Alle nuttige informatie die ik vind probeer ik toe te passen en te verbeteren. Sta je daar niet voor open, dan loop je het risico in een tunnelvisie te komen en dat helpt je niet verder.’ Damme verbreedt niet alleen zijn horizon bij bedrijven, ook op reis gaan kan veel opleveren: ‘Bij thuiskomst is er altijd een schat aan nieuwe creatieve ideeën ontstaan.’

Door focus mentaal op koers blijven

Hoewel het leren van anderen enorm belangrijk is voor ondernemers, is er meer dat het succes van Damme als ondernemer verklaart: Focus. Damme: ‘In de tijd dat ik mijn eerste onderneming Eyewear.nl runde deed ik er te veel naast. Toen mijn andere onderneming, herenkledingmerk Pelliano daar ook nog bij kwam had ik ineens 2 bedrijven. Daarnaast had ik ook nog 5 nevenfuncties, gaf ik lezingen en deed ik wat consultancy-dingen. Dat was een hele slechte combinatie. Ik leerde er wel veel van, maar het was net als hagel: weinig doeltreffend. Nu richt ik me volledig op mijn juwelenbedrijf House of Eléonore. Ik doe er wel iets naast, alleen dat ligt allemaal binnen de marge. En dat is een cruciaal verschil met vroeger. Ik zie dat het nu sneller en beter gaat dan bij mijn andere bedrijven. Door te focussen kan ik meer gas geven en mentaal op koers blijven.’

Aardig op weg als 26-jarige

Ondanks zijn staat van dienst wil hij zichzelf niet succesvol noemen. ‘Succesvol zijn klinkt als een einddoel. Ik ben pas 26. Ik ben ook erg perfectionistisch, dus niet snel tevreden. Wat ik doe ben ik normaal gaan vinden. De buitenwereld kwalificeert mijn handelen misschien als “goed” maar dat betekent niet dat ik zelf tevreden ben. Als ik nu terugkijk kan ik zeggen dat mijn online zonnebrillenbedrijf Eyewear.nl een mooi bedrijf was, maar er zat veel meer potentie in. Datzelfde geldt voor Pelliano. Daar had ik dingen anders moeten aanpakken, dat bedrijf is failliet gegaan. Maar al met al vind ik dat ik voor een 26-jarige aardig op weg ben.’

‘Ik wil impact hebben’

Succes is voor Damme niet belangrijk. ‘Succes is een momentopname, het is niet relevant, want het vervliegt. Waar het mij om gaat is dat ik impact heb.’ Met House of Eléonore wil hij ervoor zorgen dat de juwelenwereld duurzamer wordt: betere arbeidsomstandigheden in de landen waar de grondstoffen vandaan komen en het ambacht terughalen naar Europa. Damme: ‘Het zou mij gelukkig maken als andere juwelenmerken ons voorbeeld zouden volgen en ook met duurzame juwelen gaan werken. Als dat lukt, dan hebben we impact gehad.’