Ondernemer

Bedrijfsgroei in 3 fasen: van marge pakken tot scherpstellen

Zakelijk telecombedrijf Voys veroverde in 3 groeifasen de telecomsector. Oprichter Mark Vletter vertelt in deze blogreeks over de opstart, groei en de sleutel tot zijn succes.

‘Elk product of elke dienst die we ontwikkelen, is afhankelijk van onze mensen. Zij moeten het naar hun zin hebben, dan is de kans groter dat je klanten ook blij zijn. Saai werk kun je gelukkig ‘weg-automatiseren’. Groeien hangt op veel vlakken samen met werk leuker en goedkoper maken. Met de eerste maatregelen win je de meeste marge. Vervolgens gaat het vooral om scherpstellen.’

Groeifase 1: laaghangend fruit

‘Veel administratie kun je digitaliseren. Het facturatieproces bijvoorbeeld. We zijn begonnen met de ontwikkeling van een offertetool. Eerst koppelden we die aan Outlook en aan onze contactpersonen. Vervolgens aan onze verschillende diensten, die je simpel kon aanvinken. Door verschillende stappen door te lopen, konden we uiteindelijk in een kwartier een offerte op maat samenstellen. Vervolgens bleek de offertetool toch niet flexibel genoeg. We hebben de tool toen aan de cloud gekoppeld en ervoor gezorgd dat hij ook werkt op andere systemen dan alleen Microsoft.’

Groeifase 2: middelhoog fruit

‘De belangrijkste ontwikkeling was de opbouw van ons nieuwe telefonieplatform in 2010. De technologie van het oorspronkelijke platform was wel goed, maar nog zeker niet ideaal. Ik ben bij 10 concurrenten langsgegaan om te onderzoeken in welke behoefte zij voorzien. Met resultaat: het nieuwe platform werd volledig open source. Klanten konden er voortaan 24 uur per dag zelf mee aan de slag. Het betekende dat we 600 klanten handmatig moesten overzetten. Maar het was het waard: de klanten waren tevreden en uiteindelijk groeiden we door naar 1000 en daarna naar 2000 klanten. Waaronder een deel van de concurrenten die ik eerder nog had bezocht. Het nieuwe platform groeide uit tot een nieuw bedrijf: VoIPGRID. Voys bleef als telecomprovider voor zakelijke telefonie.’

Groeifase 3: hooghangend fruit

‘Vervolgens ben je continu bezig met perfectioneren en vernieuwen. Met voorop blijven lopen. De volgende stap is meer diensten bieden op het gebied van omnichannel. Hiermee komen onze klanten via verschillende contactmomenten in aanraking met ons merk. En dan gaat het verder dan een chatfunctie op een website. De opmars van de smartphone is nog lang niet voorbij, ook niet als belmiddel. 4G biedt een snelle internetverbinding, die vaak nog een betere verbinding geeft dan traditionele telefoonverbindingen. En op een smartphone kun je veel meer dan bellen alleen. Zakelijke klanten willen alle beschikbare kanalen eenvoudig kunnen beheren en monitoren via hun apparaat. Er komen steeds meer functionaliteiten. Het wordt alleen maar eenvoudiger.’

Waarom je een groot deel van de tijd niet aan je bedrijf moet besteden? Lees Marks volgende blog.