Wat zou start-up coach Quintin Schevernels doen?

Hoe maak je beslissingen over zaken die buiten je vakgebied liggen?

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen uitdagingen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Quintin Schevernels verkocht in 2014 het bedrijf Layar en is nu onder de naam The Q Factor(y) investeerder, coach en auteur van het boek Suits & Hoodies. Hij wordt gezien als een autoriteit op het gebied van ondernemerschap. Maar er zijn ook zaken waar hij een stuk minder vanaf weet. Hoe maakt hij belangrijke beslissingen over zaken die buiten zijn vakgebied liggen?

Voordat Schevernels CEO werd bij Layar, was hij COO van VNU Media. ‘Binnen het bedrijf draaide alles om print. Maar we moesten de omslag naar online maken. Technologie werd in een keer heel belangrijk voor het bedrijf, terwijl we ons daar eerder nooit zo mee bezig hadden gehouden. Ik denk dat veel ondernemers dit herkennen. In iedere business spelen nieuwe media en technologie steeds meer een rol.’

Geen verstand van

Door deze omslag werd VNU Media geconfronteerd met zaken waar niemand binnen het bedrijf echt verstand van had. ‘Wij hadden een groot aantal websites, onder andere Intermediair en Nationale Vacaturebank. Alles wat met technologie te maken had, werd uitbesteed aan externe partijen. Ik vond dat het cruciaal was om die kennis in huis te halen. Daarom besloten we een eigen team op te bouwen. Dat betekent dat je sollicitatiegesprekken moet voeren met mensen die zeggen iets goed te kunnen waar jij maar beperkt verstand van hebt. Heel moeilijk dus om iemand op waarde te schatten en de juiste keuzes te maken.’

Verkeerde keuze

Er werd onder andere een CTO ingehuurd en dat pakte niet best uit. ‘Ik heb in de eerste helft verkeerde keuzes gemaakt die ik moest herstellen. Als je zelf weinig verstand hebt van technologie, is het lastig om iemand voor zo’n functie aan te nemen. Je moet dan te veel terugvallen op vertrouwen. Als je geluk hebt, gaat het goed. Dat was bij ons niet het geval. De CTO bleek niet de juiste beslissingen te nemen. Ik kon niet goed toetsen of hij wel of niet juist zat, want ik had er onvoldoende verstand van. Dus ik moest erop vertrouwen dat wat hij besloot goed was. Door zijn keuzes liep het echter compleet vast. Ik moest fors ingrijpen, alle projectmanagers terugfluiten en op zoek gaan naar een nieuwe CTO.’

Netwerk inschakelen

In de spreekwoordelijke tweede helft moest Schevernels zijn fouten herstellen. Dat deed hij door een compleet nieuwe aanpak te proberen. ‘We vonden een nieuwe CTO die een mooi trackrecord had. Maar geen van ons was in staat om te checken of hij daadwerkelijk zo goed was als hij leek. Ik heb wat mensen uit mijn netwerk benaderd en gevraagd of zij konden checken of de kandidaat inderdaad over de noodzakelijke kennis beschikte. Mijn les was: schakel altijd je netwerk in als je bepaalde dingen niet zelf kunt.’

Belangen behartigen

Daarmee had Schevernels nog niet genoeg zekerheden ingebouwd, vond hij. ‘We hebben daarnaast iemand aangesteld die we puur en alleen maar betaalden om in de kamer te zitten als we belangrijke technische beslissingen moesten nemen. Deze persoon voorzag mij van een second opinion en kon vraagtekens zetten bij de besluiten van de CTO indien nodig. Hij zat daar om de gaten in mijn kennis en ervaring op te vullen. Ik wil andere ondernemers dan ook meegeven dat ze zichzelf altijd in staat moeten stellen belangrijke beslissingen van anderen in twijfel te trekken. Als je dat zelf niet kunt, huur er dan iemand voor in of vraag mensen uit je netwerk om hulp.’