‘Crisis op komst? Meteen terugschakelen!’ – Young Capital oprichter Rogier Thewessen

Wat in 2001 begon als een vacaturebank voor studenten, is in rap tempo uitgegroeid tot een groot uitzendbureau voor studenten, starters en young professionals. Rogier Thewessen (39) bouwde samen met 2 compagnons zijn bedrijf Young Capital uit tot een bloeiende onderneming met een omzet van 100 miljoen euro.

Young Capital heeft net een jaar achter de rug waarin het bedrijf 27% gegroeid is. Thewessen: ‘En voor dit jaar verwachten we een groei van 40%. Maar in mijn eentje was ik niet zo ver gekomen. Mijn compagnons en ik vullen elkaar heel goed aan. Dat is een belangrijke voorwaarde voor ons succes.’ 

Doortrekken naar online

Daarnaast gelooft Thewessen dat zijn timing erg goed was. ‘Wij begonnen een vacaturebank waarop we advertenties verkochten. Al snel hadden we een aantal uitzenders als klant. We kwamen erachter dat zij digitaal enorm achterliepen. Zij hadden online nog geen goede platformen om mensen te werven, dus besloten wij een platform te ontwikkelen waarop we mensen digitaal konden werven en uitzenden. Met het aloude uitzendmodel was nog altijd goed geld te verdienen. Alleen trokken wij het door naar online.’

Fouten maken en leren van je fouten

Ondernemen is volgens Thewessen veel uitproberen, fouten maken en leren van je fouten. ‘Zo bleek dat mensen die wij enkel over de telefoon hadden gesproken, geregeld niet kwamen opdagen bij onze klanten. Daarom hebben we dat proces aangepast. De voorselectie vindt nog altijd digitaal plaats, maar alle mensen die wij uitzenden komen ook persoonlijk bij ons langs. Dan krijg je pas echt een compleet beeld van iemand.’ Het maken van fouten is niet erg, stelt hij. ‘Als ondernemer moet je een bedrijfscultuur creëren waarin het maken van fouten niet erg is, als jouw mensen ze maar weten op te lossen en ervan leren.’

Zorg voor blije medewerkers

Die bedrijfscultuur is volgens hem erg belangrijk, omdat het bepalend is voor het plezier dat jouw medewerkers in hun werk hebben. ‘Je moet er als ondernemer voor zorgen dat jouw medewerkers blij zijn. Mensen zeggen vaak tegen me dat ze het leuk vinden om bij ons te werken en van klanten horen we regelmatig dat ze ons zo’n leuk bedrijf vinden. Wij hebben een enorme database en zijn sterk in online marketing. Daardoor is het voor ons personeel relatief makkelijk om kandidaten te vinden voor onze klanten. Ze hoeven niet de hele dag te headhunten om een vacature in te vullen. Dat zorgt ervoor dat ze plezier hebben in hun werk. Daarnaast worden er mooie deals binnengesleept en daardoor ontstaat een winnaarsmentaliteit. Onze mensen willen blijven winnen en zo blijft je bedrijf goed doordraaien.’

Crisis? Wacht niet te lang af!

Dat het nu goed gaat, betekent niet dat het bedrijf geen mindere tijden heeft gekend. In 2008 sloeg de crisis toe. ‘Ik heb wekenlang slecht geslapen, we hadden zoiets nog nooit meegemaakt. Als ondernemer moet je – zeker in crisistijd – er voor zorgen dat je waarde toevoegt. Anders gaan klanten op jouw diensten besparen. Gelukkig bleef flexibele arbeid belangrijk voor onze klanten. Ik wil andere ondernemers meegeven dat je meteen terug moet schakelen in kosten en personeel als je een crisis aan ziet komen. Wacht niet te lang af. Dat hebben wij destijds wel gedaan. Toch zijn we niet gekrompen door de crisis, maar we zijn ook niet gegroeid. Onze mensen moesten de hele dag bellen om klanten binnen te halen. Inmiddels hoeven ze bij wijze van spreken alleen nog maar de telefoon op te nemen.’

Verantwoordelijkheid nemen

Het is nooit leuk om mensen te moeten ontslaan, stelt Thewessen. ‘Maar it’s all in the game. Je moet als ondernemer je verantwoordelijkheid nemen. Als het economisch minder gaat, moet je terugschakelen. Anders loopt het net zo dramatisch met je af als nu met bijvoorbeeld V&D. Het belangrijkste is dat je heel duidelijk bent. Communiceer helder en draai er niet omheen. Dat klinkt logisch, maar kan in de praktijk toch heel moeilijk zijn.’