Productmanager Schade en Inkomen

De auto verzekeren in de toekomst: dit verandert er

Bijtellingsregels die continu veranderen, zelfrijdende auto’s: het zakelijk rijden ziet er in de toekomst zeker anders uit dan nu. Wat betekent dat voor autoverzekeringen? René Schol is als productmanager Schade en Inkomen voor Centraal Beheer nu al bezig met bedrijfsautoverzekeringen van de toekomst. Hij kijkt naar de huidige en toekomstige ontwikkelingen. 

Hoe de verzekering nu al verandert

Nog steeds geldt: hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder bijtelling je betaalt. Maar één ding is zeker: de bijtellingsgrenzen worden de komende jaren verder aangescherpt. We zien al een tendens ontstaan in de bedrijfsautoverzekeringen. Mensen gaan eerder voor kleinere modellen, die over het algemeen goedkoper en zuiniger zijn. Hierdoor komt de verzekeringspremie ook lager uit.

Een andere tendens zijn de nadrukkelijk zuinigere modellen, zoals een hybride of een volledig elektrische auto. Dit heeft een keerzijde: wanneer meer mensen voor hybride of elektrische auto’s gaan, kunnen de premies weer oplopen. Reparatie- en aanschafkosten van deze auto’s liggen vaak hoger dan auto’s met een brandstofmotor.

Bekijk de voorwaarden van de Bedrijfsautoverzekering.

Hoe de verzekering in de toekomst verandert

De modellen van de toekomst worden niet alleen comfortabeler en zuiniger, ze worden ook complexer. Google wil in 2020 de eerste zelfrijdende auto’s aan consumenten verkopen en ook Apple stort zich al op de zelfrijdende modellen. Als je het hebt over deze technieken, dan wordt de auto zelf verzekeringstechnisch minder belangrijk. De systemen in de auto daarentegen worden veel belangrijker. De waarde zit bijvoorbeeld vooral in de beveiliging of reparatie van de software. Hierbij gaat het met name om WA+ en WA Casco (all-risk), aan schadeverzekeringen die schade aan jouw eigen auto dekken.

Hoe de premies straks veranderen

Haperende software brengt grotere risico’s met zich mee naarmate een automobilist er meer afhankelijk van wordt. Maar als ze wel goed werkt komen auto’s die zelf remmen de schadeverzekering juist ten goede. Minder ongelukken betekent immers minder schade dus lagere premies. Tegelijkertijd geldt: al die kostbare techniek in de auto maakt de schadebedragen ook hoger. Mocht er straks iets aan jouw hypermoderne auto kapot gaan, dan kunnen de kosten hoger uitvallen. Hoe meer schadegevallen, hoe hoger de premies worden. Niet voor niets volgen we bij Centraal Beheer de laatste ontwikkelingen op de voet.