Failliet! Dat zeg je toch niet?

Nederland heeft een cultuur waarin we niet mogen falen. Daardoor is het als ondernemer lastig om toe te geven dat iets niet goed gaat. Op het moment dat je dat wel doet, word je gezien als een loser. Ik vind dat het hoog tijd is om afscheid te nemen van deze spastische ‘anti-faalcultuur’.

80% van de faillissementen te wijten is aan wanbeheer. De verwachting is dat 5.500 bedrijven in 2016 failliet gaan en daarmee ligt er voor ongeveer € 4.000.000.000,- aan onbetaalde rekeningen ergens op een stapel aan het einde van dit jaar. Veel ondernemers lopen dan ook te lang met zorgen over hoe het gaat met hun bedrijf, zonder dat zij toe durven geven dat zij twijfelen of langer doorgaan nog wel zin heeft.

Wedstrijd met je eigen ego

We worden in Nederland al snel als een loser gezien als iets niet lukt en ik snap heel goed dat een ondernemer daar geen zin in heeft. Maar het is goed om zicht te krijgen op je eigen valkuilen en dat je toegeeft dat je hulp nodig hebt. Dan kun je zelf de regie pakken op het moment dat het minder gaat met je bedrijf. Je kunt veranderingen doorvoeren en op tijd bijsturen. Door te erkennen dat er iets niet goed gaat, maak je jezelf dus niet zwakker, maar juist sterker. Je wint daardoor namelijk de strijd met iets heel sterks en hardnekkigs: je eigen ego.

Overlevingsmechanisme

Wellicht herken je dit: wanneer er iets niet goed gaat binnen je bedrijf, verbloem je dat het liefst. Er treedt een overlevingsmechanisme in werking: je gaat er bijvoorbeeld alles aan doen om een nieuwe klant binnen te halen, je gaat nóg meer aan automatisering doen, je haalt nieuwe mensen binnen of je gaat juist mensen ontslaan. Kortom: je doet er alles aan om ervoor te zorgen dat je het alleen op kunt lossen, zodat niemand ziet dat je kwetsbaar bent.

Nederlanders zijn er niet happig op zich kwetsbaar op te stellen. Heel anders is dat in de Verenigde Staten. Daar word je gezien als een ‘seasoned entrepreneur’ als je een faillissement op je naam hebt staan. Het is daar dus juist een pré op je cv. Je hebt immers geleerd van het faillissement, je weet wat je kunt en – belangrijker nog – wat je níet kunt.

Niet schamen

Ook als Nederlandse ondernemer mag je je best kwetsbaar opstellen en toegeven wanneer iets niet goed gaat. Dat is niks om je voor te schamen, maar juist iets dat je verder kan brengen. Nu geloof ik niet dat ik een pasklare oplossing heb om dit in iedere ondernemer naar boven te halen. Iedereen is anders, heeft zijn eigen overtuigingen, meningen en patronen. Bovendien zijn 9 van de 10 ondernemers toch te eigenwijs om naar een ander te luisteren. Ik help ondernemers door vragen te stellen, door ze uit te nodigen te reflecteren.

5 voor 12

Mijn vraag aan jou is dan ook: wat weerhoudt je ervan om met anderen te delen wat op dit moment de stand van zaken is binnen jouw bedrijf? Schrijf het antwoord eens op en deel het met iemand die je vertrouwt. Wees open over het feit dat het niet altijd lekker gaat. Een tip: doe dit op tijd en wacht niet tot het 5 voor 12 is.