‘Je moet willen winnen’ – François Claeijs van STAR Oil Gas Power

François Claeijs (49) is oprichter van STAR Oil Gas Power. Het bedrijf is marktleider in projectsupport, detachering, projectmanagement en consultancy binnen de olie, gas, energie en gerelateerde industrieën. Het bedrijf is vanaf het begin een groot succes: Claeijs is onder andere te vinden in de Quote 500. Maar dat is niet vanzelf gegaan. Hoe kom je volgens François Claeijs aan de top?

Je moet je realiseren dat ondernemen topsport is, stelt Claeijs. ‘Een topsporter die de top wil bereiken, gaat verder dan de rest. Als je bovenaan wilt komen, moet je alles geven en je moet willen winnen. Dat is bij ondernemen net zo. Natuurlijk is talent een belangrijke factor, maar als je geen doorzettingsvermogen hebt bereik je de top niet. Geluk heb je op zijn tijd ook nodig, maar veel dwing je af.’

Karakter

Succes heeft volgens de Zeeuwse ondernemer veel te maken met karakter. ‘Karakter is veel belangrijker dan talent. Als je veel talent hebt maar weinig karakter kom je nergens. Terwijl mensen met veel karakter en weinig talent altijd wel succes weten te bereiken. Als jij écht de wil hebt om er te komen, dan kun je heel veel.’

Focus

Ook focus is volgens Claeijs een voorwaarde voor succes. ‘Je moet een pad uitstippelen en ervoor gaan. Je pad kan gaandeweg wel veranderen, de wereld verandert immers continu, als je maar gefocust bent op waar je naartoe wilt. Je ziet vaak dat bedrijven te veel bezig zijn met secundaire zaken, terwijl succes juist in de primaire zaken als sales en productie schuilt. Dus focus jezelf op het primaire proces, de zaken waar het in jouw bedrijf om draait.’

Altijd beter dan de concurrent

Volgens Claeijs moet je als ondernemer altijd beter zijn dan je concurrent. ‘Anders kom je er niet tussen op een markt. Als ik een opdracht verloor, keek ik waar het aan lag en paste ik direct de processen aan. Let op de details, zoals meer ondernemers doen. Zodat ik er de volgende keer wél als winnaar uit zou komen. Je moet continu blijven sleutelen om de beste prestaties te kunnen leveren. Ik heb dag en nacht gewerkt. ‘s Nachts was ik vaak plannen aan het maken om de volgende dag nog beter te zijn. Dat doe ik nu nog steeds, het is een tweede natuur geworden.’

Mensenkennis

De Zeeuw denkt dat hij een groot deel van zijn succes te danken heeft aan zijn mensenkennis. ‘Ik kan goed vooraf inschatten hoe een situatie zich gaat ontwikkelen. Ik weet hoe ik een gesprek kan insteken om een bepaalde reactie bij mensen te ontlokken. Het is een soort schaakspel. Daar moet je gevoel en mensenkennis voor hebben. Als je daar minder gevoel voor hebt, moet je sparren met iemand die dat wel heeft. En je moet niet vergeten dat je een situatie veel meer in de hand hebt als je zelfvertrouwen hebt. Dus ga met een oplossing het gesprek in, ook al wordt het uiteindelijk iets anders. Geloof in jezelf. Als jij er al niet in gelooft, doet een ander dat zeker niet. Maar blijf realistisch.’

Ik wil winnen!

Ook het maken van de juiste keuzes is belangrijk als je een succesvolle ondernemer wilt zijn. ‘Als ondernemer maak je iedere dag keuzes. De truc is om de juiste te maken en het op tijd te herkennen als je fout zit. Als je linksaf slaat in een bos en na een uur nog steeds nergens uit bent gekomen, dan moet je op een gegeven moment naar rechts durven gaan. Zo kom je in ieder geval ergens. Sommige mensen maken van nature altijd de juiste keuzes. Ik durf wel te zeggen dat ik tot deze groep behoor. Dat kun je talent noemen, maar het belangrijkste voor mij is altijd geweest: ik wil winnen!’