‘Geld mag nooit je drijfveer zijn’ – Chocolade-ondernemer Henk Jan Beltman

Geld verdienen is niet het doel van ondernemer Henk Jan Beltman. De Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely wil de wereld mooier maken. Zijn bedrijf wil ervoor zorgen dat de chocolade-industrie 100% slavernijvrij wordt.

‘Geld is een middel, geen doel. Als ik ooit in het bejaardenhuis zit wil ik tandeloos kunnen glimlachen omdat ik mooie dingen gedaan heb, niet omdat ik veel geld verdiend heb.’ 

Op deze manier zou iedere ondernemer in het leven moeten staan, vindt Beltman. ‘Geld verdienen is een heel leeg einddoel. Als je je motivatie haalt uit het feit dat je geld wilt verdienen, dan werk je van 9 tot 5 en ga je daarna iets doen wat je leuk vindt. Je moet weten waar je voor je werkt. Bijvoorbeeld om de wereld mooier te maken, dan gaat je bedrijf onder je huid zitten. En als jouw personeel daar hetzelfde in staat, dan ben je als leidinggevende meer bezig ze af te remmen dan ze aan te moedigen. En kun je samen mooie dingen doen.’ 

Met een brede tandeloze glimlach

Bij Tony’s Chocolonely hebben ze de ‘schommelstoeltest’ ontwikkeld om te weten of ze goed bezig zijn. ‘Als jij later in een schommelstoel in het bejaardenhuis je leven overpeinst, kun je dan trots zijn op wat je hebt bereikt? Heb je impact gemaakt? Als jij die vraag niet kunt beantwoorden, als je de wereld niet mooier hebt gemaakt, dan kun je niet trots zijn op je werkende leven. Terwijl ik in het bejaardenhuis met een brede, tandeloze glimlach kan denken: we hebben toch mooi die chocolade-industrie slavernijvrij gemaakt.’

Je moet het in je pens voelen

We moeten stoppen geld belangrijker te maken dan het is, vindt Beltman. ‘Niet alles hoeft economisch beredeneerd te worden. Je moet in je pens voelen of jij bijdraagt aan een hoger doel. Geld is een middel, we noemen het niet voor niks ‘betaalmiddel’. Iedere ondernemer is competitief en kan niet tegen zijn verlies. Maar geld kan niet je drijfveer zijn.’ 

Geld speelt een faciliterende rol

Maar dat betekent niet dat Beltman geld niet belangrijk vindt. ‘Je hebt geld nodig om je bedrijf te laten floreren en om te laten zien dat je succesvol bent. Doordat wij met Tony’s Chocolonely geld verdienen, laten we aan andere fabrikanten zien dat je ook succesvol kunt zijn als je de boeren in Afrika wél een eerlijke prijs betaalt. Dus door geld te verdienen inspireren we anderen om ook slavernijvrije chocolade te gaan produceren. Geld speelt dus absoluut een rol, maar een faciliterende rol.’

Het duurste product zijn

Als ondernemer hoef je niet goedkoper te zijn dan je concurrent om te kunnen groeien, stelt Beltman. ‘Dat wordt vaak gezegd, maar is helemaal niet waar. Op dit moment is de reep van Tony’s Chocolonely de duurste reep in de supermarktschappen. Toch zijn we het op één na grootste chocolademerk van Nederland. We betalen 25% meer aan de boer dan wettelijk verplicht is. Als je aan het begin van de keten meer betaalt, maak je een duurder product. Dan moet je er wel voor zorgen dat jouw product lekkerder en leuker is dan de rest.’

Zorg dat mensen achter je gaan staan

Als je duidelijk en transparant bent naar de consument toe, is deze bereid meer te betalen, meent Beltman. ‘De Nederlandse consument is niet dom. Mensen weten dat er geen paarse koeien door de Alpen lopen die chocolade maken. Wij zorgen ervoor dat de consument weet waar zijn geld naartoe gaat. Dat betekent niet met dat we deze direct lastig gaan vallen met hoe erg het in Afrika allemaal is. Consumenten kopen ons product, omdat het er leuk uitziet en omdat het lekker is. Als ze het gekocht hebben komen ze bij de tweede laag waarin we uitleggen hoe het zit met slavernij in de cacao-industrie. Dat is in mijn beleving marketing: je vertelt je verhaal en zorgt dat mensen achter je gaan staan. Als je dat doet, dan is de consument bereid jou de grootste in jouw branche te maken. Ook al ben je de duurste.’

Marketeer of the Year 2016

Dat zijn aanpak werkt, bewijst Beltman met het binnenhalen van de titel Marketeer of the year 2016. Beltman won de prijs dankzij zijn ‘creativiteit en idealisme, dat hij koppelt aan het ondernemerschap’ aldus de jury.

Een goed imago heeft Tony’s Chocolonely naar de top gebracht. Perk de kans op imagoschade voor jouw bedrijf in met deze 9 belangrijke tips uit onze minigids ‘imagoschade’. Vul hier je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids kunt downloaden.