Ondernemer

Hoe techniek ons bedrijf verandert

Mensen zijn belangrijk binnen een organisatie, maar een succesvol bedrijf is zich ook bewust van de toegevoegde waarde van techniek. Zo gaat de wereld veranderen.

Onze organisatie is volledig zelfsturend. Er zijn geen managers en geen functies. Medewerkers zijn gelukkig en gemotiveerd. En daardoor onze klanten ook. Toch blijven we schaven aan ons ‘Voys Model’. Het kan namelijk altijd beter en het móet ook altijd beter. Dat geldt niet alleen voor ons, dat geldt voor elke organisatie. Als je denkt dat je het goed doet, moet je alweer bezig zijn met de volgende verbetering.

Technologie ontwikkelt zich in zo’n hoog tempo, dat we niet anders kunnen dan continu bijleren. Kennis behoudt steeds korter zijn waarde.

Veranderingen gaan in sneltreinvaart

Digitalisering van bedrijfsprocessen maken het werk sneller, voordeliger en ook leuker voor medewerkers. Computers begonnen met het overnemen van fysiek werk. Inmiddels vindt al een deel van het denkwerk computergestuurd plaats. En administratie is in sneltreinvaart gedigitaliseerd.

Hoe onmisbaar zijn mensen binnen een bedrijf?

Je hebt mensen die zeggen dat robots het werk van mensen niet verder kunnen overnemen. Omdat er beroepen zijn waarin je emotie nodig hebt. Neem bijvoorbeeld een huisarts. Een computer kan dan wel een hartslag meten, maar is niet in staat tot emotie. Maar voor hoe lang nog? Ook zeggen zij dat robots geen beslissingen kunnen nemen op basis van onderbuikgevoelens. Maar wat als zo’n onderbuikgevoel eigenlijk gewoon kennis is? Of kennis wordt?

Hiermee zeg ik niet dat menselijk werk overbodig wordt. Wel dat het verandert. De menselijke meerwaarde komt meer en meer te liggen in de triage, in de niet gebaande paden. In interpretatie. In de uitzonderingssituaties. Uiteindelijk levert de mens het onderscheidend vermogen. Zelfs in een telecommunicatiebedrijf als Voys, waar techniek ontzettend belangrijk is, zien we mensen nog steeds als het grootste kapitaal.

Voorkom dat je wordt ingehaald door de concurrent…

Veranderingen vragen om aanpassingsvermogen. Mensen en organisaties moeten kunnen meegroeien met de laatste technologische ontwikkelingen. Niet alleen binnen de telecom. We zien de noodzaak in elke branche. Denk aan Dixons en V&D. Maar denk ook aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer waar medewerkers nieuwe auto’s keuren. Wanneer kentekenplaten op een moment ook digitaal  kunnen worden overgenomen, wat is dan de toegevoegde waarde nog van de RWD? Als je meegaat met de technologische ontwikkelingen en jouw aanbod daar op aanpast, voorkom je dat je wordt ingehaald door een concurrent.