Wat zou Young Capital oprichter Rogier Thewessen doen?

Groeien met de juiste mensen

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Rogier Thewessen (39) zette in 2001 met twee compagnons vacaturebank StudentenWerk op. Dit groeide uit tot een uitzendbureau voor studenten, starters en young professionals: Young Capital. Inmiddels draait het bedrijf een miljoenenomzet en wordt dit jaar een groei verwacht van 40%. Zonder de juiste mensen had dit niet gekund, stelt Thewessen. Hoe vind je de juiste mensen om je bedrijf groot te maken?

‘Recruitment is de belangrijkste taak die je als ondernemer hebt’, aldus Thewessen. Geen vreemde overtuiging voor een ondernemer die zijn geld verdient in de recruitmentbranche. ‘Als ondernemer begin je met een goed idee dat je zelf uit gaat voeren. Toch komt er een moment waarop andere mensen het werk van je over moeten nemen. Dat is de enige manier om te groeien. Het nemen van die stap is erg moeilijk, want als ondernemer denk je altijd dat je alles zelf het beste kunt. Het is een stap die je écht moet nemen.’

Voor Thewessen en zijn compagnons kwam dat moment 3 jaar geleden. ‘Young Capital groeit heel hard en het managen vonden wij lastig. Drie eigenaren die de tent aansturen, is bovendien ook lastig voor de medewerkers. Daarom hebben wij op een gegeven moment een directeur aangenomen. Sindsdien houden wij ons bezig met het neerzetten van onze visie, met het bezoeken van klanten, innovatie én met recruitment. Dat laatste is cruciaal.’

Thewessen raadt ondernemers aan altijd een recruitmentbril op te houden. ‘Als ik leuke mensen ontmoet, hou ik ze altijd in mijn achterhoofd. Dat moet je ook doen als je een klein bedrijf hebt. Je kunt ze nog een keer nodig hebben wanneer je bedrijf begint te groeien. Ik kijk wel eens rond op LinkedIn als we op zoek zijn naar een nieuwe collega. Ik benader mensen dan ook weleens zelf. Dat vinden ze vaak leuker dan een mailtje van een recruiter krijgen.’

De juiste mensen moeten slim zijn en passie hebben voor hun werk, aldus Thewessen. ‘Het belangrijkste is dat ze bij het DNA van je bedrijf passen. Of iemand slim is, kun je testen. Of iemand bij jouw bedrijfscultuur past, is een gevoel. Natuurlijk heb je het niet altijd bij het rechte eind. Wij hebben ook wel eens mensen aangenomen die perfect leken, en later toch niet zo goed bij onze bedrijfscultuur bleken te passen.’

Het DNA van je bedrijf is iets dat moet groeien, vindt de ondernemer. ‘Dat is niet iets wat je bedenkt en toepast. Je kunt wel kernwaarden formuleren, maar als die niet aanwezig zijn dan ga je dat ook niet veranderen. Bij ons vind je jonge mensen, die altijd bereid zijn elkaar te helpen. Iedereen is vriendelijk, eerlijk, open en werkt hard. Mensen vinden het leuk om voor ons te werken en zeggen dat ook hardop. Dat is zo gegroeid.’

Thewessen raadt aan sollicitanten altijd te testen. ‘Je moet niet enkel op een sollicitatiegesprek afgaan. Test de kandidaten. Als je een verkoper zoekt, kun je bijvoorbeeld in de vacaturetekst zetten dat ze je kunnen bellen. Als ze niet bellen, maar voor de veilige weg kiezen en een e-mail sturen, dan weet je: dit is geen echte verkoper. Wanneer je op zoek bent naar een designer kun je sollicitanten een opdrachtje uit laten voeren en kijken hoe ze dat aanpakken. Dat zegt zo veel meer dan een sollicitatiegesprek.’