Hoe vind je klanten via social media?

Voor mij bieden social media een ongelooflijk interessante manier om jezelf in de kijker te spelen. Dit is voor de wat jongere ondernemers misschien een vanzelfsprekendheid. Maar voor ondernemers die de kracht van social media nog niet ontdekt hebben wil ik hier graag wat dieper op ingaan.

Via social media kun je mensen laten zien waar je allemaal mee bezig bent. Door boodschappen via deze kanalen naar buiten te gooien, krijgen mensen meer gevoel met jou en jouw bedrijf. Je maakt jezelf zichtbaar. Door actief gebruik te maken van social media geef je mensen het gevoel dat het goed gaat met jouw onderneming en dat jij ertoe doet.

Het geheim van een goede blog

Ik ben een tijd geleden begonnen met het schrijven van blogs. Hierin deel ik mijn kennis met de lezer. Dat is het geheim van een goede blog: dat je er informatie in zet die voor de ontvanger interessant is. Ze gaan het blog niet lezen als de strekking van je verhaal is dat ze iets bij jou moeten kopen.

Virtual Assistant

Je kunt misschien denken dat bloggen niet nodig is, omdat mensen vandaag de dag online al overspoeld wordt met blogs. Maar het tegendeel is waar. Ik krijg regelmatig leuke reacties op de stukjes die ik schrijf. Nu moet ik wel bekennen dat ik daar professionele hulp bij gezocht heb. Ik heb een Virtual Assistant ingeschakeld, een echte of virtuele hulp op afstand, die mij helpt bij het maken van teksten. Ik geef haar de bouwstenen en zij maakt er wat moois van. Dit werkt heel prettig en kan ik andere ondernemers zeker aanraden. Deze blogs verstuur ik niet alleen via mijn nieuwsbrief, ik deel hem ook via al mijn social media kanalen: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Twitter

Twitter is mijn favoriete sociale medium. Via dit kanaal kom ik zelf vaak op ideeën en ik gebruik het ook om anderen op ideeën te brengen. Ik twitter vooral over extern voorzitterschap en andere zaken die ik relevant vind voor mijn klanten. Ik heb me voorgenomen me voornamelijk op gemeenten en de bouw te richten, omdat ik denk dat ik binnen dat soort organisaties veel kan betekenen. Twitter biedt me de mogelijkheid op de hoogte te blijven van wat er speelt binnen die branches en welke mensen ertoe doen.

Facebook

Ook Facebook gebruik ik, maar ik moet toegeven dat ik daar nog geen ster in ben. Wat ik lastig vind is dat je een persoonlijke pagina moet hebben om een bedrijfspagina aan te kunnen maken. Mensen kennen mij onder mijn naam, dus willen vrienden met me worden op Facebook. Terwijl ik juist wil dat ze mijn bedrijfspagina liken. Mijn ervaring is dat je er constant bovenop moet zitten om dat in goede banen te leiden. Ik zou je er graag allerlei tips over geven, maar ik moet mezelf hier eerst nog wat meer bedreven in maken.

LinkedIn

LinkedIn heeft mij onlangs een mooi succesje bezorgd. Ik ga trainingen geven over extern voorzitterschap en dat heb ik via LinkedIn wereldkundig gemaakt. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn eerste trainingsgroep al helemaal vol zit. Dit sociale medium wil ik verder gaan inzetten om klanten te werven. Je kunt mensen opzoeken die bij een bepaald bedrijf werken, contact met ze zoeken en vragen of ze je bij bepaalde mensen kunnen introduceren. Dit heeft mij in het verleden al klanten opgeleverd.

Zo zie je dat ieder kanaal zijn eigen voordelen heeft. Als je het op de juiste manier gebruikt, kunnen social media je klanten opleveren.