Je bedrijf online profileren doe je zó!

Als ondernemer wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken. Het internet biedt je daarvoor heel veel mogelijkheden. Maar hoe zorg je dat je jouw bedrijf goed neerzet in de overdaad aan websites en social media profielen? Digital Marketing Consultant Jerrel Arkes (WINNRS) weet wat ervoor nodig is.

De eerste stap is het maken van een eigen website, vertelt Jerrel. ‘De verschillende social media kunnen zeker helpen, maar ik geloof sterk in de uitspraak ‘don’t build your house on rented land’ (‘bouw niet je huis op gehuurde grond’).’ Hiermee bedoelt Arkes dat je op social media altijd gebonden bent aan de spelregels van het platform. Op je eigen website kun je doen wat je wilt. ‘Zorg dus in ieder geval voor een eigen website, die jouw doelgroep zo goed mogelijk helpt en die goed gevonden wordt in zoekmachines.’

Over jezelf praten?

Op je eigen website staat natuurlijk alle informatie over jouw bedrijf en jouw product. Maar pas op: je kunt ook te veel over jezelf praten. Arkes: ‘Ik zie vaak dat ondernemers op hun website alleen over zichzelf en hun product of dienst praten. Natuurlijk moet een website informatie over je bedrijf en over de producten en diensten bevatten, maar dit is niet meer genoeg om succesvol te zijn.’

Customer journey

Oké, maar wat moet je daar dan nog aan toevoegen? ‘Laat je klanten een ‘reis’ maken, de zogenoemde ‘customer journey’. Als je het goed aanpakt, dring je je product of dienst niet op aan je klant, maar geeft hem een beleving waarin hij zich geholpen en begrepen voelt.’

Arkes gebruikt hiervoor, net als veel succesvolle bedrijven, het see, think, do, care-model. In de see-fase heeft de klant nog geen intentie om iets bij je te kopen, je kunt je doelgroep in deze fase al wel helpen. ‘In de think-fase heeft je doelgroep ook nog niet direct de intentie om te kopen. Je doelgroep is zich dan nog meer aan het oriënteren. Toch kun je ze al wel helpen door de juiste informatie aan te bieden, die helpt bij deze oriëntatie. Dit zorgt ervoor dat, als deze persoon wel klaar is om te kopen (do-fase), de kans veel groter is dat ze dit bij jou doen.’

Het see, think, do, care-model:

Fase 1: see. Doelgroep heeft nog geen commerciële intentie, dit is de fase voor de oriëntatie begint.

Fase 2: think. Licht commerciële intentie; doelgroep overweegt aankoop.

Fase 3: do. Sterk commerciële intentie; doelgroep neemt product of dienst af.

Fase 4: care. Klanten die terugkomen.

Beter dan andere bedrijven

Denk vanuit je doelgroep om je (potentiële) klanten in iedere fase goed te kunnen helpen. ‘Je hoeft dus niet altijd op alle mogelijke online kanalen aanwezig te zijn. Begin met de kanalen waarmee je jouw doelgroep het beste kunt bereiken en zorg dat je ze hier beter helpt dan welk ander bedrijf dan ook.’

Dat betekent niet dat je jouw potentiële klanten op allerlei momenten moet storen met advertenties. ‘Probeer in plaats daarvan relevant te zijn op het moment dat je doelgroep daar echt behoefte aan heeft. Door zichtbaar te zijn wanneer ze zoeken naar jouw product of dienst bijvoorbeeld. En door op basis van de informatie die je hebt van je doelgroep je boodschap te personaliseren en op het juiste moment de juiste mail te sturen. De tijd dat bedrijven de controle hadden over welke boodschappen wanneer door een doelgroep geconsumeerd worden is voorbij!’

Kwaliteitscontent

De beste manier om je doelgroep te helpen is door het maken van kwaliteitscontent. ‘Heb je bijvoorbeeld een barbecue-webshop? Deel dan lekkere vleesgerechten met je doelgroep, zo bereik je mensen in de see-fase. Wanneer je doelgroep een licht commerciële intentie heeft (think), kun je ze helpen met oriënteren. Bijvoorbeeld door uit te leggen welke verschillende barbecues er zijn en welk type het beste bij welke situatie past.’

Vragen beantwoorden

Wanneer je doelgroep een sterk commerciële intentie heeft (do), kun je ze helpen met het kiezen van het juiste product. Bijvoorbeeld door zo volledig en duidelijk mogelijk antwoord te geven op alle mogelijke vragen die de doelgroep kan hebben. Denk aan vragen als ‘Voor hoeveel personen is de barbecue geschikt en past er een hele kip in?’. Nadat iemand klant is geworden, kun je helpen met hoe ze jouw product of dienst het beste kunnen gebruiken. Dit kunnen opnieuw lekkere vleesgerechten zijn, maar dit kan ook een uitleg zijn over hoe je je barbecue gemakkelijk kunt schoonmaken.’

Noodzakelijk

Als je je bedrijf niet online profileert laat je grote kansen liggen, stelt Jerrel. ‘Door de komst van de smartphone is het proces voor het afnemen van een product of dienst de afgelopen jaren sterk veranderd. Het aantal bronnen dat je doelgroep raadpleegt voor ze iets bij jou afneemt, stijgt ieder jaar verder. Als jij niet één van die bronnen bent, wordt het steeds moeilijker om te zorgen dat ze uiteindelijk voor jou kiezen. Je bedrijf online profileren is in deze tijd noodzakelijk.’