Wat zou Ben Woldring van bellen.com doen?

Je onderneming uitbreiden naar een nieuwe markt of land

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Ondernemer Ben Woldring startte op dertienjarige leeftijd een van de eerste vergelijkingswebsites. Inmiddels beheert hij met de Bencom Group negen verschillende vergelijkingssites. Nieuwe markten aanboren zit in zijn DNA. ‘Het is een gouden tijd voor ondernemers.’

Een rugzak vol ideeën

‘Sinds een paar jaar zit ik in een groep van internationale ondernemers die elkaar regelmatig ontmoet, onder andere in Silicon Valley. Na zo’n reis kom ik steevast met een rugzak vol ideeën voor nieuwe bedrijven terug. Maar ook presentaties vormen een onuitputtelijke inspiratiebron. Ik heb vaak genoeg gehad dat iemand uit de zaal mij vroeg: ‘Waarom start je dit concept ook niet in het buitenland?’ En dat ik dacht: ‘Ja, waarom ook eigenlijk niet?’

‘Zonder een goed idee verover je nooit een nieuwe markt, maar zonder goede marktkennis evenmin. Je moet echt weten wat je potentiële klant wil. Om daar achter te komen, schakelen sommige ondernemers dure bureaus in die vuistdikke onderzoeksrapporten schrijven, maar dat is niet mijn stiel. Ik test liever laagdrempelig. Een campagne op Google bijvoorbeeld vertelt je veel meer over de levensvatbaarheid van je product dan een duur onderzoek. Dan heb je direct door hoe erop wordt gereageerd en hoe de conversies zijn. En of je dus op het juiste pad zit.’

Bedrijf uitbreiden blijft een risico

‘Realiseer je wel dat heel veel zaken die vanzelfsprekend zijn in de ene markt of land, dat in nieuwe segmenten of landen juist weer niet zijn. Je moet iedere keer weer pionieren. Mensen zeggen weleens tegen me als we weer een nieuwe vergelijkingstak zijn gestart: ‘Ben, jij hebt makkelijk praten. Voor jou is het veel makkelijker om nieuwe initiatieven te starten’. Dat is ook zo, maar in een nieuwe markt moet ik net zo’n grote berg werk verzetten als een startend bedrijf. Ook wij stampen in korte tijd een compleet nieuw bedrijf uit de grond. En hoe ervaren ook, ook wij lopen iedere keer weer het risico dat het ook kan mislukken. Maar dat is nou juist ook het mooie van ondernemen. Ik zou niet anders willen.’