Wat zou internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten doen?

Je personeelsbestand groeit. Hoe blijf je die groei de baas?

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Je bent je onderneming voortvarend gestart. De zaken lopen zo goed dat je iemand in dienst neemt. En nog iemand, en nog een. En dan ben je opeens van ondernemer leider geworden. Maar hoe haal je eigenlijk het maximale uit je personeel? Boris Veldhuijzen van Zanten, één van Nederlands bekendste internet-ondernemers: ‘Soms denk ik weleens: wat heb ik zelf eigenlijk gedaan vandaag?’

In de internethype van 1999 verkocht Veldhuijzen van Zanten zijn bedrijf V3 redirect services voor 9,5 miljoen euro aan Fortune City. In 2002 richt hij HubHop op, een draadloos internetprovider. Wederom laat hij zich na twee jaar uitkopen, ditmaal door KPN. In 2006 begint hij met The Next Web, een van de meestgelezen tech-blogs ter wereld.

‘Ik las laatst dat op iedere tien werknemers, er iedere dag wel eentje is die zoveel aandacht vraagt dat die persoon je te-doen-lijst van die dag vult. Dat is voor mij niet anders. Maar gelukkig geeft het beste uit mensen halen veel energie. Zeker nu we als bedrijf groeien, je personeelsbestand groeit dan mee. Mensen de vrijheid krijgen om zich te focussen op hun terrein. Ze ontwikkelen echt vakkennis en zijn in hun vakgebied inmiddels tien keer beter in hun werk dan ik ooit ben geweest. Soms denk ik echt: ‘Wauw, wat zijn jullie goed!’

‘Mijn taak is vooral hen te laten floreren. Wat daarbij helpt: Ik neem alle problemen van mijn personeel persoonlijk. Dat kan ook niet anders, want bij mij loopt zakelijk en privé constant door elkaar. Mijn kinderen lopen op kantoor, ik werk ‘s avonds thuis, en mijn werknemers zijn mijn kennissen en beste vrienden. En als je met je vrienden onderneemt, maak je sowieso alles persoonlijk. De goede, maar soms ook de slechte dingen. Toch zou ik niet anders willen. Je bedrijf is je leven. Je bent er iedere dag. De mensen met wie je werkt zie je meer dan je eigen gezin. Dan moet je er zelf ook gelukkig zijn. Anders kun je anderen ook niet laten excelleren.’

‘Door die focus op mijn mensen denk ik aan het einde van de dag weleens: ‘Wat heb ik zelf eigenlijk gedaan vandaag? Maar het is ook mijn meerwaarde voor het bedrijf dat ik hen laat floreren. En daarnaast is het gewoon prachtig om mensen te zien groeien. Dat geeft zoveel energie. Ook voor mij als ondernemer.’