‘Bekijk je vestigings-locatie door de ogen van je klant’ – Merwin Bisseling

Merwin Bisseling startte in 1999 met zijn bedrijf ABM Online Solutions in Groningen. Het grootste onderdeel van dit bedrijf is ABM Financial News, dat financieel nieuws en financiële data aanbiedt aan banken, brokers en uitgevers.

Het bedrijf verhuisde een paar jaar geleden naar Amsterdam en is nu gevestigd in het Beursgebouw aan het Beursplein 5 in Amsterdam. Er werken zeven man. ‘We hadden het al wel eens eerder gehad over een verhuizing naar Amsterdam. Een groot deel van de klanten is daar gevestigd dus het voelde wel logisch om daar ook te zitten. Maar tegelijkertijd hadden we niet het gevoel dat het noodzakelijk was om ons in Amsterdam te vestigen’, legt Bisseling uit.

Waarom niet vanuit Groningen?

‘Wij verzorgen data en maken artikelen. Dat kan in deze tijd met snelle internetverbindingen eigenlijk vanaf iedere plek die je maar wilt. Wij zijn geen restaurant dat een zichtlocatie moet hebben en niet aan het einde van de straat kan zitten. Veel andere ondernemers laten ook een deel van de werkzaamheden uitvoeren vanuit Roemenië of India, dus waarom niet vanuit Groningen.’

Uiteindelijk deed zich dan tóch een goede reden voor om de stap naar Amsterdam te maken. Zijn vriendin vond er namelijk een baan. ‘En toen vond ik het een goed idee om het bedrijf dan maar mee te nemen naar Amsterdam. Al was dat misschien anders geweest als ze een baan had gevonden in Zuid-Limburg.’

In Amsterdam werden we door veel meer partijen voor vol aangezien

De verhuizing had echter een veel grotere invloed op het bedrijf dan Bisseling had kunnen vermoeden. ‘Het klinkt heel gek, maar we werden opeens door veel meer partijen voor vol aangezien. Terwijl we helemaal niets anders zijn gaan doen. Maar we zitten natuurlijk nu wel op een bijzondere locatie en we hebben een 020-nummer. Dat blijkt toch voor veel mensen belangrijk te zijn.’

Daarnaast bleek Amsterdam toch ook meer praktische voordelen te hebben dan hij had gedacht. ‘Vroeger probeerde ik in een dagje Amsterdam zoveel mogelijk mensen te spreken. Paar afspraken, borrel met de een, hapje met de ander. En dan met een Spa blauwtje op toch weer twee uur terugrijden naar Groningen. En al die afspraken moesten wel tot iets leiden, want anders was het zonde van mijn tijd geweest.’

Nu gaat dat netwerken veel rustiger. ‘Als ik op een bepaalde bijeenkomst geen klik voel, dan spring ik weer op de fiets en ben ik zo weer thuis. En als het wat later wordt, is het ook geen probleem en kunnen er aan de bar opeens interessante contacten ontstaan.’

Als Bisseling had geweten dat de keuze voor Amsterdam zo’n positieve invloed zou hebben voor zijn bedrijf, was hij al veel eerder gegaan. Zijn Gouden Tip daarom: kijk kritisch naar de vestigingsplaats van je bedrijf. Wat misschien operationeel niet zoveel invloed lijkt te hebben, kan voor het imago van je bedrijf wel van grote waarde blijken te zijn.