Managing Consultant Voorzie - Achmea

Is jouw bedrijf écht klaar voor de toekomst?

Ondernemen is kansen zien en grijpen. Maar ondernemen is ook risico’s uitsluiten. Arno Brons van Voorzie legt uit waarom en hoe.

Als ondernemer ben je optimistisch ingesteld. Je denkt in kansen. Je wilt groeien, je dienstverlening verbeteren of nieuwe markten aanboren. Maar om de continuïteit van jouw onderneming te borgen, kun je niet anders dan ook in risico’s denken. Die wil je beheersen. Sterker nog: die moét je beheersen.

Waarom in risico’s denken belangrijk is

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat risicomanagement strategische, financiële en operationele prestaties verbetert. Kortom, het brengt jouw onderneming tot bloei. Aan de andere kant is er de noodzaak. 60% van de bedrijven die een calamiteit hebben gehad, bestaat na 3 jaar niet meer.

Het gaat om meer dan je denkt

Bij risico’s uitsluiten denk je misschien al snel aan verzekeringen afsluiten. Voor aansprakelijkheid, diefstal, brand. Natuurlijk, met een verzekering kun je meerdere risico’s dekken. Maar veel beter nog voorkom je ze. Risicomanagement gaat daarom over meer dan verzekeren:

  • Het gaat over het in kaart brengen van kansen en risico’s. Plus het nemen van passende preventiemaatregelen.
  • Maar het gaat ook over voorbereid zijn op calamiteiten, zoals brand of cybercrime. Hoe zorg je ervoor dat je de meest kritische bedrijfsactiviteiten snel weer kunt laten doorgaan om de schade te beperken.

Hoe je die risico’s in kaart brengt

De knelpunten kun je niet alleen ontdekken. Het beste laat je een risicoanalyse uitvoeren door een externe partij, die met een frisse kundige blik jouw organisatie doorloopt. Die geen last heeft van bedrijfsblindheid. Maar het is met name belangrijk dat je medewerkers uit alle lagen van het bedrijf om input vraagt. Een magazijnmedewerker loopt immers tegen hele andere zaken aan dan een salesmedewerker. Of dan jij als ondernemer.

Vraag je medewerkers via een digitale manier knelpunten aan te leveren. Om de respons te vergroten, kun je ze ook anoniem hun mening laten geven over risico’s. Ze raken daardoor meer betrokken in de organisatie én je hebt heel snel inzicht in veel risico’s. Iedereen wint!

Breng zelf de risico’s en maatregelen voor jouw bedrijf in beeld.

Doe de Risicoscan