‘Kwetsbaarheid is kracht’ – start-up ondernemer Niek Karsmakers

Niek Karsmakers is oprichter van Aimforthemoon. Het bedrijf verbindt een groep van jonge ondernemers die kansen en uitdagingen omzetten in startups en new business. Ook is hij schrijver van het boek: ‘No Guts, no Story’, interviews met 30 CEO’s. Hij heeft 1 waardevolle tip die hij door schade en schande heeft geleerd. 

‘Het gebeurde tijdens de Nationale Marketingstrijd: een verkiezing waarbij het marketingtalent van het jaar werd gekozen op basis van een uitgewerkt plan voor een groot bedrijf. Ik studeerde toen nog en liep – net als iedere jonge student- over van gretigheid.’

‘Dus toen we ons plan moesten presenteren voor een volle zaal, dacht ik: ‘Ik ben een toffe peer, ik voer het woord wel’. Zelfs het feit dat het in het Engels moest, deerde me niet. Dat had me wel moeten schelen- want ik stond daar en dat vergeet ik nooit meer, maakte direct de fout door het woord melkkoe te vertalen in milkcow. De hele zaal vol marketingdirecteuren van onder andere ING en KPN gierde het uit. En ik, ik stond letterlijk aan de grond genageld en viel helemaal stil. Uiteindelijk redde een teamgenoot me door het woord over te nemen. Later op de borrel zeiden andere studenten: ‘Maar het was wel schattig wat je deed’. Je begrijpt: toen ik dat hoorde, zakte ik helemaal door de grond.

Luister naar anderen

‘Hoe erg deze ervaring ook was, het heeft me veel geleerd. Ten eerste dat je in een team altijd naar anderen moet luisteren, ten tweede dat je nooit onvoorbereid een presentatie moet geven. En zeker niet een waar je eigenlijk niet achter staat. Want eigenlijk hadden we met z’n allen een heel slecht verhaal voorbereid. Dat lag ook aan mij, want in die tijd dacht ik wel dat ik het allemaal wist en luisterde ik te weinig naar de input van anderen .’

Als ondernemer moet je je idee kunnen uitdragen

‘Sinds die ervaring bereid ik alle presentaties tot in de puntjes voor. Tot aan het hardop voorlezen voor de spiegel aan toe. Ik weet nu hoe belangrijk goed presenteren is. Zeker als ondernemer moet je je idee kunnen uitdragen. Net als jezelf niet overschatten trouwens. ‘Kwetsbaarheid is kracht’ is nu mijn filosofie. Weet wat je kunt en schakel bij wat je niet kunt anderen in. Ik heb tot in de diepste vezel gevoeld wat er gebeurt als je dat niet weet. En zo’n ervaring raad ik niemand aan.’