Managing Consultant Voorzie - Achmea

Zo maak je van je medewerkers ‘social ambassadeurs’

Social media is een krachtig middel om jouw klanten te bereiken. Zeker wanneer je daar jouw medewerkers bij betrekt. Arno Brons van Voorzie legt uit waarom.

Je moet altijd een goed product of dienst leveren, wat je business ook is. Maar met een goed product of dienst alleen trek je natuurlijk geen klanten. Zichtbaarheid van je bedrijf is essentieel. Daarbij is het belangrijk dat jouw organisatie zich aanpast aan de tijd en zich daar bevindt waar je klanten zich bevinden. Zet jij bijvoorbeeld social media in? En nog belangrijker: doe je dit samen met jouw medewerkers? Daarmee kun je jouw bedrijf veel effectiever promoten.

Zet medewerkers in!

Jouw medewerkers maken dan misschien geen posts met plaatjes en banners. En ze delen maar 2% van de content die afkomstig is van hun werkgever. Maar wat ze delen, heeft een veel grotere impact dan wat je als bedrijf deelt. Zelfs een 10-voud ervan als het gaat om bereik en naamsbekendheid.

Stimuleer social media gebruik op de werkvloer

1 – Verbied het niet

Ze bestaan nog steeds: bedrijven waar medewerkers niet onder werktijd mogen appen of Facebooken. Zonde. Medewerkers kunnen als geen ander de kernwaarden van een bedrijf overdragen (wanneer ze goed geformuleerd zijn) [LINK naar eerdere blog]. Daarvoor is cultuur belangrijk. Een optimale bedrijfscultuur zorgt ervoor dat medewerkers de kernwaarden kennen en zich eigen maken. Trotse en tevreden medewerkers zorgen voor een positieve mond-tot-mondreclame.

2 – Maar geef kaders

Aan de andere kant zijn er wel richtlijnen nodig, want je wilt dat medewerkers bijdragen aan een positief imago. Praat met je team over wat wel en niet kan. Niet via een uitgebreide studie, maar vertrouw op je onderbuikgevoel. Stel samen een A4-tje op met do’s en don’ts. Bijvoorbeeld over taalgebruik – formeel en informeel – en ingaan over opmerkingen van anderen over jouw bedrijf. Of over welke informatie vertrouwelijk is en welke informatie wel vrij kan worden gedeeld.

3 – Organiseer inspiratiesessies

Medewerkers stimuleren om spontaan informatie te delen, is hen ook inspireren. Organiseer daarom inspiratiesessies. Met het hele team of huur een externe social media expert in. Medewerkers vinden het leuk om met elkaar creatief bezig te zijn en wat nieuws te leren. Daarmee stimuleer je hen bijvoorbeeld om hun profielen bij te werken. Dat is met name voor LinkedIn van grote waarde.

4 – En laat de resultaten zien

Toon je belangrijkste social media kanalen, zoals Facebookfeeds, op een beeldscherm dat iedereen kan zien. Bijvoorbeeld bij de entree van je bedrijfspand. Het mooie aan social media is dat klanten daar direct feedback kunnen geven. Deel die met elkaar. En bespreek de resultaten in overleggen. Wat ging goed? Wat kunnen we verbeteren?

Zo verzorg je met elkaar de PR en voelen medewerkers zich meer betrokken bij hun werkgever. Met alle andere positieve gevolgen die dat oplevert.