Wat zou AccuRaad-oprichter Jochum Jarigsma doen?

Je medewerker ontslaan, hoe pak je dat aan?

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

‘Personeel ontslaan is altijd moeilijk’, vindt Jochum Jarigsma. Daar zal menig ondernemer het roerend mee eens zijn. Jarigsma zette als ondernemer meerdere bedrijven op, waaronder trainingsbureau AccuRaad. Naast ondernemer is hij ook ‘business angel’ en helpt hij zzp’ers succesvol te worden. In de loop der jaren heeft hij meerdere mensen moeten ontslaan.

Werknemers ontslaan doet Jarigsma met pijn in het hart. ‘Het is vervelend om mensen te moeten vertellen dat je niet met ze verder wilt of kunt. Zeker als ze zelf nog blij zijn met het werk dat ze doen. Maar als ze niet op hun plek zitten, verleen je ze eigenlijk een gunst door ze te ontslaan. Zo ervaren ze het zelf natuurlijk niet meteen, want ze zijn een stuk zekerheid kwijt.’

Geef medewerker een zetje richting betere werkplek

Als hij afscheid moet nemen van goede mensen, probeert hij altijd een nieuwe baan voor ze te vinden. ‘Ik doe mijn best ze een zetje te geven richting een werkplek die beter voor hen is. Ik heb een heel netwerk van ondernemers om mij heen en er is altijd wel iemand op zoek naar goede mensen. Dat doe ik niet als ik niet geloof in de capaciteiten van degene die ik ontsla. Maar als ik iemand om bedrijfseconomische redenen moet ontslaan, of omdat hij niet op z’n plek zit bij mij, dan zeker wel.’

Goede kerel in contact gebracht met andere directeur

Toen Jarigsma 10 jaar geleden voor het eerst mensen moest ontslaan, ging hij ook al zo te werk. ‘Het ging financieel slecht met het bedrijf dat ik toen runde. Ik moest iets doen, anders zou ik failliet gaan. Ik heb mijn werknemers gezegd dat er 2 opties waren: ze konden zzp’er worden en dan zou ik ze inhuren, of ze moesten een andere baan zoeken. Een van mijn medewerkers, een goede kerel, heb ik toen in contact gebracht met de directeur van een ander trainingsbureau. Zij zijn met elkaar in gesprek gegaan en daar is iets moois uit voortgekomen.’

Ontslaan? Volg dan deze regels

Volgens Jarigsma is er een vaste set regels waar hij zich aan houdt wanneer hij iemand ontslaat. ‘Breng het nieuws meteen. Geef iemand een kop thee in een afgesloten ruimte en zeg direct: ‘Het spijt me, maar dit werkt niet’. Daarnaast moet je het altijd aan het einde van de dag doen. Dan kan diegene naar huis en met partner of vrienden over het slechte nieuws praten. Als je iemand midden op de dag ontslaat, is er waarschijnlijk niemand thuis waar diegene zijn verhaal bij kwijt kan.’

Ontslag roept sterke emoties op

Je moet je ook bewust zijn van de emoties die je losmaakt, stelt hij. ‘Op ontslag reageren mensen vaak zeer geëmotioneerd. Je moet je als werkgever daarom empathisch opstellen. Draag geen oplossingen aan. Doordat de emoties zo sterk zijn wordt iedere oplossing sowieso van tafel geveegd. Oplossingen kun je beter een dag later bieden. Probeer ook zeker geen begrip te vragen voor jouw situatie. Opmerkingen als: ‘Balen hè, dat de winst terugloopt?’ kunnen echt niet. De ander staat centraal, jij niet.’

Dure cadeaus uit schuldgevoel

Mensen ontslaan hoort er nu eenmaal bij, vindt Jarigsma. Maar dat betekent niet dat het geen schuldgevoel oplevert. ‘Ik had een secretaresse, Chantal. Zij was écht geniaal. Maar er was geen geld, dus ik moest haar laten gaan. Dat vond ik vreselijk zonde. Toen ze trouwde en kinderen kreeg heb ik dure cadeaus voor haar gekocht. Zo probeerde ik het toch een beetje goed te maken.’