Wat zou webbouwer Ate van der Meer doen?

Hoe groei je mee met je branche en je klant?

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

‘Als je doet wat je deed, ben je snel het bureau van gisteren’, zegt Ate van der Meer stellig. Snakeware bestaat sinds 1995 en heeft zich altijd toegelegd op het bouwen van websites. Ook biedt het bedrijf een eigen systeem aan waarmee klanten hun informatie eenvoudig via verschillende kanalen kunnen verspreiden.

Maar inmiddels wil die klant meer. Die wil niet slechts een bouwer die een project aanneemt en uitvoert, maar een partner die meedenkt over de strategie en conversie.

‘Om met die klant mee te kunnen groeien, zul je jezelf op een bepaald moment opnieuw moeten uitvinden. Voor ons bedrijf betekent dat een behoorlijke verandering’, legt Van der Meer uit. ‘Wij waren altijd een maak-partij. Nu is het echt de bedoeling dat we met die klant naar de toekomst kijken. Zodat we voor hem een antwoord kunnen geven op de vraag: wat kun je verwachten en hoe wil je daar op in spelen? Dat vergt écht een hele andere benadering.’

Toen de beslissing werd genomen om Snakeware om te gaan vormen, was het meteen duidelijk dat daarvoor deels ook andere werknemers nodig waren. Van de Meer koos ervoor om zijn bestaande ploeg mee te nemen in de nieuwe denkwijze, maar tegelijkertijd óók nieuwe mensen aan te nemen.

‘We houden nu sessies in het bedrijf waarbij we proberen uit te leggen wat we de klant in de toekomst willen gaan bieden. Maar daarmee ben je er niet. Je hebt echt nieuw bloed nodig om die noodzakelijke veranderingen door te kunnen voeren.’

In het najaar starten daarom nieuwe stagiaires, ontwikkelaars en een marketeer. Het bedrijf is dan 36 man sterk. ‘Het grote verschil met de ploeg die we nu hebben, is dat deze jonge mensen opgegroeid zijn met een mobieltje. Zij weten niet beter dan dat zo’n ding er altijd al was. Ze zijn meer gedreven om nieuwe technieken te verkennen en meteen toe te willen passen. Bovendien behoren zij ook tot de doelgroep van onze klanten, en begrijpen dus sneller wat we voor die klant kunnen betekenen.’

In eerste instantie kiest Van der Meer voor een flexibele schil. ‘We moeten kijken of onze klanten tevreden zijn met onze transformatie en we willen weten of deze nieuwe mensen ook passen bij het bedrijf. In januari kijken we dan of we vaste contracten kunnen aanbieden.’

Dat past ook bij de ‘gedegen groei’ die Snakeware voorstaat. ‘Altijd kleine stappen nemen en investeringen doen die overzienbaar zijn. Fouten maken is ok, maar zit dan niet bij de pakken neer en ga door. Op die manier kun je op een stabiele manier met je bedrijf blijven groeien.’

Hoe pak jij de problemen en uitdagingen aan die je als ondernemer tegenkomt? Stuur ons een mail en vertel jouw verhaal op Even Centraal!

Hoe je een branche wilt benaderen is cruciaal om te overleven. Stel dit vast in je ondernemingsplan. Onze minigids ‘een ondernemingsplan opstellen’ schiet je daarbij te hulp. Vul hier je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids kunt downloaden.