‘Neem je verantwoordelijkheid!’

Anne Kien is teamtrainer, eigenaresse van een vergaderlocatie en moeder van een gehandicapte zoon van 8. Ondanks de zorg thuis is zij uitgeroepen tot Flevolands Zakenvrouw van het Jaar en is haar vergaderlocatie al 3 keer in de prijzen gevallen. Wat is de Gouden Tip van deze bijzondere ondernemer?

Haar zoon is geboren met een aangeboren CMV-infectie. Dit is een soort herpesvirus waar veel mensen besmet mee zijn, zonder klachten te hebben. Kien raakte besmet tijdens haar zwangerschap en het virus werd via de placenta doorgegeven aan haar zoontje. Dit zorgde ervoor dat hij hersenbeschadiging opliep. Hierdoor blijft hij achter in zijn ontwikkeling en heeft hij last van epileptische aanvallen.

Belangrijkste tip: neem je verantwoordelijkheid

‘Realiseer je dat je zelf verantwoordelijk bent voor de manier waarop je met situaties omgaat. Dat is de belangrijkste tip die ik ondernemers kan geven. Je kunt wel op zoek gaan naar een schuldige en vingers wijzen, maar jij bepaalt uiteindelijk hoe je handelt in een bepaalde situatie. Ik heb er in mijn situatie voor gekozen niet in een slachtofferrol te kruipen, maar om te accepteren dat het is zoals het is. Als ondernemer moet je je verantwoordelijkheid nemen.’

Geen tijdsstempels

‘Je maakt je eigen keuzes. Als jij bepaalt dat je minimaal 80 uur moet werken om succesvol te zijn, dan heb jij die keuze gemaakt. Niemand verplicht je daartoe. Ik ben zelf van mening dat je geen tijdsstempel kunt plakken op succes. Je moet doen wat je moet doen in de tijd die je nodig hebt. De ene keer heb je meer tijd nodig en de andere keer minder. Je hoeft je werk ook niet per se op een kantoor te doen. Je kunt ook je laptop openklappen terwijl je ergens op een wijngaard in Zuid-Frankrijk zit.’

Schouders eronder

Wat ook bijdraagt aan haar succes is haar positiviteit, zo vertelt ze. ‘Toen ik voor het eerst bij mijn vergaderlocatie deVLOER  kwam, was het een vies stinkend hok. Mijn man dacht: “Oh nee, wat ga je doen”, terwijl ik grote potentie zag. Als je ergens een succes van wilt maken, moet je je schouders eronder zetten en ervoor gaan. Hou vast aan je concept en durf ook bij te sturen als iets niet helemaal goed voelt. Bij deVLOER ben ik ervoor gegaan en we hebben inmiddels al drie prijzen in de wacht gesleept.’

Een klik met je klanten

Kien gelooft dat je klanten voor een deel je succes bepalen. ‘Ik heb, een paar uitzonderingen daar gelaten, heel leuke klanten. Ik heb een klik met ze en weet daardoor wat ze willen. Mijn klanten kies ik heel bewust en ik zeg ook wel eens “nee”. Bijvoorbeeld tegen een manager die wil dat ik een team train, maar daar niet zelf bij aanwezig wil zijn. Dat doe ik niet; ik ga niet zijn hete kastanjes uit het vuur halen zodat hij ze er daarna weer in kan flikkeren. Daarvoor hou ik te veel van mijn werk. Als ik ja had gezegd tegen die klus, had ik het enkel voor het geld gedaan. Dat vind ik niet integer.’

Onderscheiden

Als ondernemer moet je er niet alleen voor zorgen dat je je klanten goed kiest, je moet jezelf ook weten te onderscheiden, aldus Kien. ‘Er zijn heel veel vergaderlocaties en er zijn heel veel trainers. Dus ik moet ervoor zorgen dat ik anders ben dan anderen. Als trainer ben ik heel direct. Ik zeg wat iedereen denkt maar wat niemand hardop durft te zeggen. Ik lok primair gedrag uit. Teams denken soms dat ze het onwijs leuk hebben met elkaar, terwijl er stiekem een beerput vol ellende is waardoor de resultaten achterblijven. Ik trek indien nodig beerputten open en laat zien dat er olifanten in de kamer staan. Daarin onderscheid ik me.’