Google, netwerken en nog 3 tips om aan nieuwe klussen te komen

Soms zien ondernemers niet dat er talloze manieren zijn om aan werk te komen. Ik probeer zelf zo veel mogelijk uit om opdrachtgevers te vinden. Als jij nu omhoog zit, kunnen deze tips je helpen klussen binnen te slepen.

1 – Google is je vriend

Allereerst moet je je realiseren dat er ontzettend veel informatie over marketing te vinden is op internet. Er worden veel e-magazines en nieuwsbrieven gemaakt waarin experts gratis informatie weggeven. Je schrijft je hiervoor in en de ideeën worden je aangereikt terwijl jij gewoon in je luie stoel zit. Zorg dat je deze informatie gebruikt. Als jij marketing op de juiste manier inzet voor jouw bedrijf, kunnen klanten je veel beter vinden.

2 – Bied je diensten kosteloos aan

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je niet alles voor geld moet willen doen. Ik ben een nieuwe dienst in de markt aan het zetten dus ik moet draagvlak creëren. Daarom heb ik mijn diensten kosteloos aangeboden bij een aantal organisaties. Dat levert me weliswaar geen geld op, maar wel nieuwe contacten. Zij hebben ieder weer een eigen netwerk. Zo zorg ik voor exposure en raken steeds meer mensen bekend met mijn dienst. Je brengt een balletje aan het rollen dat je uiteindelijk betaalde klanten op gaat leveren.

3 – Bouw je netwerk op

Ik heb binnenkort een gesprek met het Leger des Heils om voor hen pro bono  te werken. Zo doe ik niet alleen iets goeds voor de maatschappij, maar ik kom ook in een nieuw circuit terecht. Een andere manier waarop ik mijn netwerk, en dus mijn potentiële klantenkring, uitbreid is door bekende voorzitters te interviewen over goed voorzitterschap. Iedere voorzitter die ik spreek verwijst me wel weer door naar een ander en zo bouw ik een netwerk op.

4 – Geef je kennis weg

Niet alleen het gratis weggeven van jouw diensten kan je veel opleveren, ook het gratis weggeven van je kennis. Ik publiceer daarom zoveel mogelijk informatie over extern voorzitterschap. Dit doe ik via mijn eigen nieuwsbrief en blogs die ik via social media deel. Maar ik schrijf ook artikelen die ik aanbied aan redacties van dagbladen en tijdschriften. Zij zitten vaak verlegen om content en zijn er alleen maar blij mee wanneer je dit doet. Zo heb ik laatst een stukje in het FD gepubliceerd. Daar kreeg ik leuke reacties op. Als je dit ook wilt doen, let er dan wel op dat je content publiceert in bladen die door jouw doelgroep worden gelezen.

5 – Vergeet de serviceclubs niet

Nog een tip die ik je wil geven om aan werk te komen is: benader serviceclubs. Bijvoorbeeld de Rotary. Vaak zitten ze daar verlegen om mensen die een interessant praatje kunnen houden om de avond mee te vullen. Bied jezelf bij dat soort clubs aan als spreker. Je kunt de leden vertellen over wat je doet en over jouw ervaringen. Zo leren meer mensen jou en je dienst of product kennen. En hoe meer mensen je kennen, hoe groter de kans op werk.

Ben jij benieuwd naar hoe jij als ondernemer je inkomen op peil kunt houden? Download onze minigids!

Naar de downloadpagina