Als ondernemer scoren op LinkedIn? Volg deze belangrijke tips

Waarschijnlijk ben jij te vinden op LinkedIn. Maar weet je ook welke kansen LinkedIn jou als ondernemer biedt? Social media-expert Corinne Keijzer heeft diverse boeken geschreven over dit sociale medium en deelt haar gouden tips met Even Centraal.

Een veelgemaakte fout op LinkedIn is dat mensen een profiel aanmaken en denken daarna klaar te zijn, vertelt Corinne Keijzer. “In LinkedIn moet je investeren, je moet het voor je laten werken. Het is niet alleen een database voor je contacten, maar ook een platform waarop je jezelf kunt laten zien. Als jij jouw expertise toont, dan kun je mensen naar je toe trekken. Maar pas op dat je je contacten niet overlaadt met reclame-uitingen. Zorg dat je boodschappen relevant zijn voor de mensen die je wilt bereiken.”

Netwerken

Net als in het echte leven is het belangrijk dat je netwerkt op LinkedIn. “Je kunt contact zoeken met mensen die voor jou relevant zijn. Of beter nog: contact zoeken met mensen die een netwerk hebben dat voor jou relevant is. Dat kun je op allerlei manieren doen. Bijvoorbeeld door lid te worden van groepen. Daar kun je vaak experts vinden binnen een bepaald vakgebied.”

Keijzers LinkedIn tips:

  • Je contacten niet overladen met reclame-uitingen. Wees relevant.
  • Stuur altijd een persoonlijk berichtje bij een connectieverzoek.
  • Je website is je online etalage. LinkedIn is een middel om te laten zien wat er in de etalage staat.

Verborgen functie

Het is volgens Keijzer helemaal niet vreemd om contact te leggen met mensen die je nooit persoonlijk ontmoet hebt. Maar ze benadrukt: “Stuur áltijd een persoonlijk berichtje mee met je connectieverzoek. Op mobiele apparaten is die functie verborgen. Je krijgt een grote knop ‘connectie maken’ en als je daarop klikt, verstuur je direct een verzoek zonder een persoonlijk bericht. Een berichtje toevoegen doe je als volgt: ga naar het profiel van de persoon die je toe wilt voegen, klik op de 3 stipjes rechts bovenaan het profiel en kies de optie ‘uitnodigen’.

Betaalde functies

Keijzer raadt ondernemers aan de betaalde functies van LinkedIn uit te proberen. “Er zijn 4 pakketten waarvan je er 1 een maand gratis kunt uitproberen. Ik vind de Sales Navigator echt een aanrader. Hiermee kun je zoeken naar personen binnen bedrijven met een bepaalde functie. En je kunt ze volgen in een aparte tijdlijn, zonder direct te linken. Dit is een goede manier om leads te vinden.”

Niet alleen LinkedIn

LinkedIn kan jou als ondernemer dus goed vooruit helpen. Maar je moet je niet blindstaren op dit sociale medium alleen, waarschuwt Keijzer. “Met alleen LinkedIn kom je er niet. Je hebt bijvoorbeeld ook een goede website nodig. Dat is je online etalage. LinkedIn is een middel om te laten zien wat er in de etalage staat. En er zijn nog genoeg andere social media platformen die jij als ondernemer in kunt zetten. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Instagram en Twitter, maar bekijk wel altijd waar je doelgroep zit. Daarnaast is offline contact nog altijd minstens zo belangrijk als online contact. Vergeet dat niet.”

Wil je meer tips voor het gebruik van social media en internet voor je bedrijf? Download de minigids ‘Je bedrijf online profileren’

Naar de downloadpagina