Een ondernemer kan niet zonder (com)passie

Als ondernemer kun je niet zonder passie en compassie. Je hebt beide nodig om jouw bedrijf vooruit te helpen, om te groeien en om succes te behalen. Nu je dit zo leest denk je misschien: dat klinkt logisch. Maar sta je wel eens stil bij wat beide begrippen voor jou betekenen?

Passie is een abstract begrip en een woord dat vaak wordt gebruikt. Maar wat is het nu precies? Passie is iets waar je verschrikkelijk blij van wordt. Het geeft kracht en vormt een drijfveer. Het laat je doen wat jij het liefste doet. Wanneer je je bewust bent van wat jouw passie is, kun je daar gebruik van maken. Want het geeft je naast plezier ook doorzettingsvermogen: iets wat je als ondernemer hard nodig hebt.

Passie en compassie: onmisbare eigenschappen

Ook compassie is een onmisbare eigenschap voor een ondernemer. Compassie betekent dat je mee kunt voelen met een ander. Hierdoor sta je open voor anderen. Wanneer je als ondernemer handelt zonder compassie, kun je vergeten dat je ruimte moet geven voor (de passies van) andere mensen. Dat zal bij de personen met wie je zaken doet weerstand oproepen en zo komt jouw onderneming niet verder.

Belangrijke raadgevers

Passie heb je dus nodig omdat dat de drijfveer is die jou vooruithelpt. Compassie helpt je je te verplaatsen in anderen, je met hen te verbinden en optimaal zaken te doen. Wanneer je compassie inzet ben je in staat rekening te houden met de ander. Beide zijn dus belangrijke, zelfs noodzakelijke raadgevers voor een ondernemer. Ze helpen je bijvoorbeeld wanneer je moet besluiten of je met iemand in zee wilt gaan. Goede samenwerking, of het nu met leveranciers, klanten of zakelijke partners is, is bepalend voor persoonlijk en zakelijk succes.

Machtig marketinginstrument

Compassie is ook nog ergens anders goed voor. Het betekent dat je je in kunt en wilt leven in een ander, dat je begrijpt wat de ander écht bezighoudt. Stel je eens voor dat je exact begrijpt wat jouw klanten bezighoudt. Dat je precies kunt zeggen wat ze willen horen, zonder jouw eigen passie en waarden uit het oog te verliezen. Als je het zo bekijkt, is compassie dan niet het meest machtige marketinginstrument dat je kunt bedenken?

Tip: compassie verenigen met passie

Een belangrijke tip die ik je mee wil geven is dat je je eigen passie niet uit het oog moet verliezen. Gebruik compassie om een doelgroep te bereiken die strookt met jouw passie. Stel: je weet heel goed hoe je doelgroep X moet bereiken, maar eigenlijk bedien je het liefst doelgroep Y. Dan stroken jouw passie en compassie niet met elkaar.

Begrijp me goed, onderneem vooral op jouw eigen manier! In mijn praktijk heb ik de ervaring dat niet vanuit je passie werken op korte of lange termijn je succes beperkt. Het kan je energie kosten, waardoor een burn-out op de loer ligt. Of het kan er simpelweg voor zorgen dat je niet de omzet haalt die je zou behalen wanneer je vanuit passie zou werken.

Bevlogenheid

Herken je dit verhaal? Ga dan eens bij jezelf na welk onderdeel van jouw bedrijf jouw hart sneller doet kloppen. Waar ga jij van glimlachen? Waar ga jij misschien harder en zeker opgewekter van praten? Als je niet met enthousiasme bevlogen kunt vertellen over jouw bedrijf, dan zit je er waarschijnlijk niet met je hart, met je passie, in.

Misschien ben je gedwongen ondernemer geworden (door ontslag en financiële noodzaak) en is je passie volgen nu geen optie, omdat geld verdienen belangrijker is. Dan heb ik een advies voor je: werk hard om zekerheid te creëren. Als die eenmaal opgebouwd is, begin dan met het transformeren van jouw bedrijf naar jouw wensen, zodat je uiteindelijk vanuit je passie kunt werken. Veel geluk!