Zzp coach

Meest gemaakte ondernemersfout nummer 2: je praat te veel blabla

Als ondernemerscoach zie ik veel dingen verkeerd gaan, die vrij gemakkelijk zijn op te lossen. Ik deel graag de top 3 meest gemaakte fouten én oplossingen. Zodat jij niet dezelfde fouten maakt. Vandaag fout nummer 2: je communiceert te veel vanuit het proces en niet vanuit het resultaat.

Het is heel verleidelijk om te vertellen wát je allemaal gaat doen, om een klant over te halen te kopen. Je bent enthousiast over jouw vak en wilt graag vertellen hoe jij te werk gaat. WRONG!
Ik zal een voorbeeld geven. Toen ik startte, werkte ik nog met een andere doelgroep (Young Professionals). Hieronder lees je een stukje tekst van toen. Bleu als ik was, maakte ik me totaal schuldig aan fout nummer 2:
“Ik help mensen met het op papier krijgen van hun persoonlijke blauwdruk. Deze blauwdruk is gebaseerd op 3 pijlers: wat zijn mijn passies, wat zijn mijn kernwaarden en wat zijn mijn kernkwaliteiten. Het punt waar deze 3 pijlers bij elkaar komen is het Gouden Ei. Hoe meer van je tijd je besteedt in dit punt, hoe groter de kans dat je gelukkig bent met je leven op dat moment.
Naast deze blauwdruk help ik mensen ook met het daadwerkelijk realiseren van hun Gouden Ei. Ik help ze met het formuleren van een doelstelling, het aanboren van de aanwezige interne bronnen en het herkennen en overwinnen van blokkades. Hierbij kan ik leunen op mijn ervaring als coach en aangeleerde technieken uit het oplossingsgericht coachen, cognitieve gedragstherapie & de positieve psychologie.”

Te veel proces, te weinig resultaat

Gaap. Saai toch? Ik denk dat jij over 1 minuut al niet meer weet wat je zojuist hebt gelezen. Ter verdediging; deze tekst stond in mijn ondernemingsplan, niet op een website. Maar toch. Raakt een potentiële klant hier enthousiast van? Nee! Waarom niet? Ten eerste gaat het te veel over mij, de coach. Ten tweede zijn de resultaten gewoon niet helder genoeg. Het is te veel proces en te weinig resultaat. Niemand die er warm van wordt.

Beter had ik kunnen schrijven:
Maak zinvolle keuzes voor een succesvolle carrière.
Jij bent ambitieus, slim en volop bezig met je carrière. Maar ergens knaagt er iets: je wéét dat er méér zit in jou, maar het komt er niet uit. Frustrerend! In dit traject ga je heldere en zinvolle keuzes maken. Na het traject weet je precies wat je volgende carrièremove gaat zijn. Ook durf je (weer) te vertrouwen op je eigen talenten en weet je deze op een effectieve manier in te zetten. Zodat je een stap gaat zetten op de carrièreladder.

Dit schrijf ik nu een beetje uit de losse pols. Maar het verschil moge duidelijk zijn. Als ik hieraan deelneem, dan maak ik keuzes en daarop volgt een succesvolle carrière.

Benoem je doel heel specifiek

Nu jij! Ga je website eens na: in hoeverre heb jij het over het proces? Probeer eens een stukje te herschrijven en laat je partner of een vriend de 2 stukjes lezen. Waar zouden zij voor kiezen? Ga experimenteren en ervaar of je inderdaad verschil merkt.