Oververzekerd? Bespaar in 4 stappen duizenden euro’s

Nederlanders zijn oververzekerd en geven dus te veel geld uit aan verzekeringen, hoor je vaak. Daar zit een kern van waarheid in. In het jaarlijkse verzekeringsonderzoek van Swiss Re eindigt Nederland, na Zwitserland, steevast op de tweede plaats als het gaat om uitgaven aan verzekeringen per persoon. Veel Nederlanders kunnen honderden euro’s per jaar besparen als ze zich verstandiger verzekeren. Bedrijven zelfs (tien)duizenden euro’s. Deze vier tips helpen je alvast op weg.

Verzeker alleen dat wat je niet zelf kunt dragen

Voor slim verzekeren geldt een eenvoudige stelregel: verzeker iets alleen als je het verlies ervan zelf niet kunt dragen. Een nieuwe auto van 30 duizend euro allrisk verzekeren valt voor de meeste mensen aan te raden. Een horloge van 150 euro niet. Het is vervelend als je dat horloge verliest, maar je leven verandert er niet door. Wat voor consumenten geldt, geldt voor bedrijven nog sterker. Door slimmer met risico’s en verzekeringen om te gaan, valt jaarlijks veel geld te besparen.

Voer een risico-analyse uit

Met een risico-evaluatie kun je als bedrijf veel winst boeken. De basis van die analyse is dat je risico’s indeelt langs twee assen: hoe groot is de kans dat een bepaald incident zich voordoet? En – als het gebeurt – wat is dan de (financiële) impact? Als je dat weet, kun je besluiten welke verzekering wel handig is  om af te sluiten en welke niet  hoogstnoodzakelijk is.

Verminder de kans

Risico’s met een kleine kans en een klein effect (door ondeskundig gebruik gaat de vaatwasser in de kantine kapot bijvoorbeeld) kun je beter niet verzekeren, dat snappen de meeste bedrijven. Risico’s met een grote kans kun je beter ook niet verzekeren. Je kunt beter maatregelen nemen om de kans erop te verkleinen. Stel dat er iedere maand  een medewerker gewond raakt bij het gebruik van een machine. Zo’n risico kun je als bedrijf eenvoudig vermijden: machine eruit of productieproces drastisch aanpassen.

Bespaar niet op risico’s met een kleine kans en een grote impact

Wat bedrijven wél moeten verzekeren, zijn risico’s met een kleine kans en grote impact. Brand, bedrijfsstilstand of milieuschade bijvoorbeeld. Al gebeuren zulke calamiteiten zelden, ze brengen veel bedrijven wel aan de rand van de afgrond of daar overheen. Toch zien bedrijven juist zulke risico’s nog wel eens over het hoofd, met allerlei financiële risico’s tot gevolg.