Relatiegeschenken: wat moet je zakelijke contacten dít jaar weer geven?

December is niet alleen de maand van Sinterklaas, Kerstmis en oud & nieuw, het is ook de maand van de relatiegeschenken. Heb jij al nagedacht over een attentie voor jouw zakelijke contacten? Met deze tips vind jij het juiste cadeau.

Een kerst- of relatiegeschenk is een blijk van waardering. Je bevestigt hiermee de band tussen jou en je zakelijke contact. Maar je kunt er ook banden mee verstevigen en nieuwe klanten aan je binden. Wie je wel of geen relatiegeschenk geeft, is dus ook een strategische keuze. Maak daarom voor jezelf een lijstje van mensen die je graag wilt behouden of juist voor je wilt winnen.

Iedereen hetzelfde relatiegeschenk?

Je hoeft niet iedereen hetzelfde cadeau te sturen. Zo zullen de contacten die jij goed kent het waarderen wanneer je ze een persoonlijk geschenk geeft. Iets waarover is nagedacht. Heb je bijvoorbeeld een klant die een groot voetbalfan is? Dan vallen kaartjes voor een wedstrijd vast beter in de smaak dan een kaasplank. Houd ook rekening met de geloofsovertuigingen en culturen van jouw contacten. Een moslim doe je bijvoorbeeld geen plezier met een alcoholhoudende drank.

Hoe duurder, hoe beter?

Als het financieel goed gaat met jouw bedrijf, dan is een pen met jouw bedrijfslogo erop misschien wat karig. Probeer voor een cadeau te kiezen dat past bij de financiële positie van jouw bedrijf. Het is ook niet vreemd om grote en vaste klanten een waardevoller cadeau te geven dan anderen. Maar realiseer je tegelijkertijd dat waarde niet altijd in euro’s uit te drukken is. Een handgeschreven kaart waarin je jouw waardering voor iemand uitdrukt, kan voor sommigen onbetaalbaar zijn.

Geen clichés?

Een fles wijn en een voorwerp met het bedrijfslogo erop: het zijn de eerste dingen die je te binnen schieten als je aan een relatiegeschenk denkt. Toch kunnen deze clichés erg in de smaak vallen, als je het maar in een mooi jasje verpakt. Dus geen fles die ook bij de supermarkt ligt, maar een nog onontdekte wijn van een kleine wijnboer met een uniek verhaal. En geen pennenbak met jouw bedrijfslogo erop, maar bijvoorbeeld een mooi kaasmes met het logo erin gegraveerd.