Overzomeren: de rustige zomermaanden nuttig besteden

‘Je kind laat je toch ook niet 2 weken aan z’n lot over’

De zomer is voor veel bedrijven een rustige periode. Toch zijn er ondernemers die deze maanden slim benutten. Dat doet ondernemer Wendy Soeters ook. Zij staat juist niet stil om uit te rusten, maar gebruikt de zomer om hard door te werken.

Hoewel het in de eerste jaren wel anders was, is het aanbreken van de zomerperiode geen reden meer voor paniek. Haar online videomarketingbureau Moove Marketing draait inmiddels zo goed dat ze een mooie buffer kan opbouwen om de stille maanden te overbruggen. Toch was haar eerste zomer als ondernemer allesbehalve rustig. ‘Moove bestond nog maar 1 jaar en een buffer opbouwen was me nog niet gelukt. Mijn vaste bedrijfskosten bleven gewoon doorlopen en eten in de koelkast hebben is ook wel prettig. Dus het was sappelen. Ik moest wat geld heen en weer schuiven en uiteindelijk kwam ik er wel.’

Perfecte periode om te starten

Een jaar eerder, in 2012, had ze de zomer juist uitgekozen als hét moment om haar bedrijf op te zetten. Om te starten is het een perfecte periode, zo vertelt ze. ‘Ik begon in juni en omdat de zomer niet de beste tijd is binnen mijn branche, kon ik mezelf de tijd gunnen om al die startersdingen te doen: de website afmaken, offerte templates opstellen, een acquisitieplan maken. Zo kon ik in september goed voorbereid van start. Ik vond het ideaal.’

Strakke financiële planning

Hoewel ze nu zorgeloos de zomer ingaat is een strakke financiële planning wel noodzakelijk om de magere maanden door te komen. ‘Ik was de eerste jaren vrij impulsief in mijn zakelijke bestedingen en ik heb veel keuzes gemaakt waarmee ik dacht te investeren in de toekomst. Maar dit heeft alleen maar geld gekost, niet opgeleverd. Nu ben ik veel kritischer op mijn investeringen en geef ik alleen geld uit als dat op korte termijn bijdraagt aan meer omzet. Ik heb vaste budgetten voor bijvoorbeeld marketing. Is het op, dan is het op. Wat ook helpt, is dat ik mijn geld op verschillende rekeningen zet. Zo kan ik niet per ongeluk de btw uitgeven die ik moet afdragen. Door zo te werk te gaan heb ik meer financiële rust in de zomermaanden.’

Tijd om je bedrijf nog beter te maken

Dat de mailbox nagenoeg leeg blijft en de telefoon stopt met rinkelen in de zomer, dat is door de jaren heen nooit veranderd. ‘Er lopen wel wat opdrachten, maar het is niets vergeleken met de piekmomenten in het voor- en najaar.’ De tijd die Soeters in de zomermaanden niet aan klanten hoeft te besteden, gebruikt ze om zich te bezinnen. Maar daarmee doelt ze niet op bezinnen in de spirituele zin. ‘Ik bezin me op mijn propositie of op mijn website. Ik plan in de zomer bewust tijd in om daarmee bezig te zijn. Je moet het zien als een luxe: het is vrije tijd die je krijgt om je bedrijf nog beter te maken.’

Laptop mee op vakantie

Soeters werkt met een poule van freelancers die de productie van de video’s voor hun rekening nemen, maar zij is de spil van het bedrijf. Dus ook op vakantie gaat de laptop steevast mee in de handbagage ‘voor het geval dat’. Helemaal los van haar bedrijf is ze nooit. ‘Het is mijn kindje. En je kind laat je ook niet twee weken aan zijn lot over zodat je kunt relaxen. Mijn bedrijf is onderdeel van wie ik ben. Werken voelt voor mij nooit als werken. Daarom zoek ik in de zomer met liefde naar allerlei manieren om met Moove bezig te zijn, ook als ik niet voor klanten aan de slag hoef.’

Altijd iets te doen

Andere ondernemers die in de zomer een dip beleven raadt Soeters aan haar voorbeeld te volgen. ‘Ga niet achterover leunen. Als je je focust op het feit dat je in die periode minder opdrachten hebt, raak je alleen maar gefrustreerd. Gebruik je tijd om je bedrijf te verbeteren. Er is altijd wel iets te doen.’ Toch weet ze ook wanneer het tijd is om gas terug te nemen. ‘Als het op een maandagmiddag heerlijk weer is, dan heb ik er geen moeite mee om lekker op het terras te gaan zitten. Maar alleen als ik écht zeker weet dat er niets in de soep loopt zodra ik mijn laptop dichtklap.’