SEO: wat is het en hoe pas ik het toe?

Je wilt dat je bedrijf zo vaak mogelijk gevonden wordt op internet. Dit lukt alleen als je gebruikmaakt van SEO: van search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Digital Marketing Consultant Jerrel Arkes vertelt wat de do’s and don’ts zijn.

Zoekmachines zoals Google rangschikken hun zoekresultaten op basis van relevantie. Hoe relevanter een url is, hoe hoger deze in de zoekresultaten staat. Door SEO toe te passen, kun je zorgen dat jouw website hoger komt te staan en dus makkelijker gevonden wordt. ‘Voor verschillende onderdelen van SEO is specialistische kennis vereist. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je website technisch goed is ingericht’, aldus Jerrel. Toch kun je als ondernemer zelf veel doen om je vindbaarheid te vergroten.

Scoren met zoekwoorden

Het begint bij het maken van goede content: artikelen, video’s, foto’s, posts enzovoort. In tegenstelling tot wat velen denken, betekent dit niet in dat je een pagina vol moet zetten met relevante zoekwoorden. Een artikel moet relevant zijn en dus kwaliteit bieden aan de doelgroep. Natuurlijk moeten de zoekwoorden wel op de pagina staan, maar niet tot vervelens toe. ‘Alle elementen van de pagina dienen op elkaar afgestemd te worden. Dus zorg dat het onderwerp niet alleen in de tekst voorkomt, maar onder andere ook in de URL, title, H1 (kop boven de tekst) en alt-tekst van afbeeldingen. Meestal kun je deze content-elementen zelf in het Content Management Systeem (CMS) invoeren.’

Doorlinken

Wat je als ondernemer nog meer zelf kunt doen om beter te scoren in de zoekresultaten, is zorgen dat andere websites doorlinken naar jouw pagina. ‘Dit moeten wel relevante pagina’s zijn. Het heeft geen nut websites die niets met jouw content te maken hebben naar jouw site te laten doorlinken. Denk na over waar de doelgroep voor jouw content zich bevindt en probeer op een creatieve manier een link naar jouw website te verkrijgen van deze andere websites.’

Algoritme-trucjes voor vindbaarheid

Jerrel ziet dat veel mensen zich volledig focussen op trucjes die zorgen voor betere resultaten in zoekmachines. ‘Mensen denken dat als je precies weet hoe het algoritme van de zoekmachine werkt, je hier gebruik van kunt maken om je vindbaarheid te vergroten. Dit klopt wel maar is dit geen strategie die op de lange termijn blijft werken. Trucjes die vandaag voor betere SEO-resultaten zorgen, hoeven morgen niet meer te werken.

Technieken die worden gebruikt om de resultaten te manipuleren, worden in toenemende mate afgestraft. De enige manier om goed gevonden te worden en te zorgen dat dit ook zo blijft, is het centraal zetten van je doelgroep.’

Het beste stuk

Wil je over een paar jaar ook nog gevonden worden, investeer dan in content van goede kwaliteit. ‘Probeer het beste stuk te schrijven over het onderwerp waarop je gevonden wilt worden. Een artikel of video bijvoorbeeld die zo goed is dat andere websites ernaar gaan linken. Naarmate de algoritmes van zoekmachines verder ontwikkelen, zal dit stuk content alleen maar meer beloond gaan worden met een goede vindbaarheid.’

Niet manipuleren

Een onderneming die het grootste deel van hun nieuwe klanten uit SEO haalt, is het Amerikaanse River Pools, een zwembadenbedrijf. ‘De onderneming werd in 2008 hard getroffen door de recessie. Om het bedrijf te redden moest er snel een creatieve oplossing komen. Ze besloten toen iedere vraag die iemand ook maar kon hebben over zwembaden te beantwoorden op hun blog. Het bedrijf is hierdoor niet alleen enorm gegroeid, ze hebben hun marketingbudget voor advertenties kunnen halveren en krijgen meer bezoekers op hun website dan welke concurrent dan ook.’ Waar schuilt dat succes in? ‘River Pools heeft niet geprobeerd om de zoekresultaten te manipuleren, ze hebben enkel geprobeerd om hun doelgroep zo goed mogelijk te helpen.’