‘Stop met vragen: Hoe doen anderen het?’ – Boris Veldhuijzen van Zanten

Boris Veldhuijzen van Zanten is één van Nederlands bekendste internet-ondernemers. Tweemaal verkocht hij een succesvol bedrijf voor een paar miljoen. In 2006 begint hij met The Next Web, één van de meestgelezen tech-blogs ter wereld. Welke Gouden Tips heeft Boris voor andere ondernemers?

In de internethype van 1999 verkocht Veldhuijzen van Zanten zijn bedrijf V3 redirect services voor 9,5 miljoen euro aan Fortune City. In 2002 richt hij HubHop op, een draadloos internetprovider. Weer laat hij zich uitkopen, deze keer door KPN.

Aanblijven als manager: hoe moet dat eigenlijk?

Ondernemen gaat gepaard met risico’s. Bellen.com ondernemer Ben Woldring verloor bijna al zijn klanten door een fout in de software. En ook Veldhuijzen van Zanten kan erover meepraten: ‘Ondernemen is vaak een aaneenschakeling van kleine crises. En soms van grote, zoals ik die meemaakte toen ik mijn toenmalige bedrijf HubHop verkocht aan KPN in 2003. Met die verkoop was niets mis, integendeel. Het was een prachtige exit, alleen wilde KPN graag dat ik na die deal als jongste manager aan zou blijven bij KPN. Mijn eerste reactie was: ‘Interessant.’ Mijn tweede: ‘Hoe moet dat eigenlijk?’

Manager spelen

Ondernemers die gaan managen, je kunt je afvragen of dat werkt. Bij Veldhuijzen van Zanten niet. ‘Omdat ik eigenlijk geen idee had wat een manager precies doet, schoot ik toen ik er eenmaal zat in de kramp. Ik ging ‘manager’ spelen en probeerde wanhopig te voldoen aan wat ik dacht dat het beeld was dat zij van hadden van een manager. En dat terwijl zij eigenlijk Boris de ondernemer wilden. Het leidde al snel tot een door mij geïnitieerde breuk. Achteraf gezien een prima besluit, want managen bij een groot bedrijf is toch iets anders dan het leiden van een start-up. Bij zo’n bedrijf draait alles om structuren en politiek. Bij een start-up is het vooral ‘getting things done’: problemen zo snel en goed mogelijk oplossen. Dat is ook veel meer mijn stijl. Ik maak van niets iets. Ik zet een bedrijf op en maak het klaar voor de exit.’

Besluit zelf hoe je het wilt doen.

‘Hoe doen anderen het? Hoe hoor je het te doen?’ Het zijn stuk voor stuk vragen die iedere ondernemer zich geregeld stelt. Maar ik zeg: ‘stop ermee’. Besluit vanaf nu hoe je het zelf wilt doen. Uiteindelijk is je bedrijf de plek waar je leeft als ondernemer en op die plek moet vooral jij gelukkig zijn. En tuurlijk is dat moeilijk, zeker als je net begint. Ervaren ondernemers worstelen daar minder mee. Die vragen zich vooral af: Hoe wil ik het? En het mooie is: als je zo denkt, neem je ook makkelijker beslissingen. Je hoeft je in ieder niet meer af te vragen: ‘Goh, hoe zou iemand anders het doen?’ of ‘Hoe moet het eigenlijk?’ Je onderneemt veel intuïtiever.’

Heb jij ook een Gouden Tip of advies voor je mede-ondernemers? Deel je ervaring dan met ons!