Topomzet dankzij Facebook: dé 6 do’s voor social media

Maak je als ondernemer nog geen gebruik van social media, zoals Facebook, LinkedIn of Pinterest, dan loop je kansen mis. Social media geven je de mogelijkheid kosteloos onder de aandacht te komen van potentiële klanten. je moet social media dan wel op de juiste manier gebruiken. Hoe doe je dat?

Kies de juiste platforms

Allereerst is het belangrijk dat je uitzoekt welke social media relevant zijn voor jouw bedrijf. Je hoeft echt niet op ieder platform vertegenwoordigd te zijn. In Nederland wordt er vooral gebruikgemaakt van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Maar niet al deze platforms hoeven voor jouw bedrijf relevant te zijn. Zo draait het op Instagram en Pinterest om beeld. Als jij geen beeldend product hebt, voegt jouw aanwezigheid op deze social media weinig toe. LinkedIn is een platform waarmee je voornamelijk de zakelijke markt kunt bereiken. Richt jij je vooral op consumenten, dan is dit niet het meest voor de hand liggende medium. Kortom: investeer dus alleen in de social media die jou iets op kunnen leveren.

Steek er tijd in en bepaal een strategie

Het bijhouden van social media is tijdrovende bezigheid. Als je een netwerk van volgers opbouwt, moet je dit netwerk ook onderhouden. Post je langere tijd niets, dan verlies je volgers. Daarom is het belangrijk dat je investeert in de kanalen waarop je zichtbaar wilt zijn.

Veel bedrijven hebben iemand in dienst die (een deel van) zijn of haar tijd besteed aan het bijhouden van social media. Zoek zo iemand binnen je eigen bedrijf. Dit kun je zelf zijn, iemand die je al in dienst hebt of je kunt er iemand voor aannemen. Maak in ieder geval één iemand eindverantwoordelijk voor jullie social media kanalen. Zo voorkom je dat het door elkaar heen gaat lopen en niemand het overzicht heeft. Om gestructureerd te werk te gaan is het belangrijk dat de verantwoordelijke persoon een social media strategie ontwikkelt. Hiermee voorkom je dat er lukraak dingen gepost worden. In deze strategie neem je onder andere mee wat je wilt uitstralen op jouw social media kanalen, welke content daarbij past en hoe vaak je een nieuwe post wilt plaatsen.

Voeg waarde toe

Een gouden regel op social media: post niet om het posten. Zorg ervoor dat alles wat je op social media plaatst interessant is voor jouw volgers. Niemand zit te wachten op reclame in z’n social media feed. Content moet waarde toevoegen voor jouw volgers. Vertel dus niet hoe geweldig jouw bedrijf is, maar laat zien dat jouw bedrijf ertoe doet. Bijvoorbeeld door gratis kennis weg te geven. Run je een administratiekantoor? Plaats een blog met belastingtips. Heb je een schildersbedrijf? Plaats een filmpje waarin je uitlegt hoe je een muur perfect schildert. Deze informatie is interessant voor je volgers en je zet jouw bedrijf neer als expert binnen jullie vakgebied.

Je bedrijf op social media is niet alleen zenden

Een andere sleutel tot succes is het aangaan van een dialoog. In plaats van alleen zenden, moet je op social media ook in gesprek gaan. Laat je volgers zien dat er echte mensen achter jouw kanalen zitten. Als er door iemand gereageerd wordt op een Facebookpost van jouw bedrijf, reageer dan altijd. En stel ook vragen aan je volgers. Je laat hiermee niet alleen zien dat je hun mening waardeert, het zorgt er ook voor dat jij jouw klant beter leert kennen.

Kwaliteit in tekst en beeld

De kwaliteit van jouw posts is bepalend voor het imago van je bedrijf. Gebruik je foto’s met een lage resolutie en staan jouw teksten vol met spelfouten, dan kom je niet goed over. Zorg er dus voor dat schrijver van de teksten perfect Nederlands beheerst. En kies altijd foto’s van hoge kwaliteit, die professionaliteit uitstralen.

Kunst afkijken

Vind je het lastig om een begin te maken op social media? Kijk dan de kunst af bij andere bedrijven. Welke concurrenten doen het goed op social media en hoe pakken zij het aan? Wil je een vliegende start maken, schakel dan een social media expert in of volg een workshop social media. Het is niet vreselijk ingewikkeld, maar je moet het wel op de juiste manier aanpakken.

Nog meer tips en trucks om online uit te blinken? Download dan onze uitgebreide minigids Online Profileren!

Naar de downloadpagina