Wat zou Marketeer of the Year 2016 Henk Jan Beltman doen?

Veranderingen doorvoeren die je aandeelhouders juist niet willen

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Chocolademerk Tony’s Chocolonely had 10 medewerkers die allemaal aan één man rapporteerden: Chief Chocolate Officer Henk Jan Beltman. De ondernemer vond dat het zo niet langer kon. Hij wilde drastische veranderingen aanbrengen in het personeelsbestand. Maar de aandeelhouders waren het daar niet mee eens.

Henk Jan heeft zijn sporen verdiend bij grote bedrijven als Heineken en Innocent. Sterker nog, hij is onlangs verkozen tot Marketeer of the Year 2016 geworden. ‘Op een gegeven moment wilde ik graag zelf ondernemen. Door mijn voorgaande banen had ik een voorliefde voor producten die in de supermarkt verkocht werden. Ik realiseerde me dat wat bier voor een kerel is, chocolade voor een vrouw is. Zo ontstond de wens een mooi chocolademerk vorm te geven.’

Managementteam

Hij benaderde in 2007 Tony’s Chocolonely en dit leidde ertoe dat hij het bedrijf 2 jaar later overnam. ‘Alle verantwoordelijkheden binnen het bedrijf lagen bij mij, omdat alle medewerkers aan mij rapporteerden. Geen goede zaak. Ik ben wel zo eerlijk naar mezelf dat ik weet waar mijn kwaliteiten liggen, maar ook waar ik niet goed in ben. Ik vond dat er een managementteam moest komen: iemand die zich op commercie richt, iemand voor finance en iemand voor de supplychain. Zo kon ik me volledig richten op het neerzetten van het merk en het bedrijf.’

Flinke salarissen

De aandeelhouders stonden niet te springen toen Henk Jan opperde dat er een managementteam moest komen. ‘Zij vonden dat het bedrijf hiermee topzwaar zou worden. Het gaat immers over professionals die midden 30 zijn en veel ervaring hebben. Dat betekent dat je over flinke salarissen praat. Zij zagen het niet zitten zo heftig te investeren in personeel.’

Je moet je mening doordrukken

Maar de Chief Chocolate Officer besloot de bezwaren naast zich neer te leggen. Enige tijd later bleek dat dit misschien wel de redding van het bedrijf is geweest. ‘Er werd gestemd over het plan en ik heb 51% van de aandelen. Dus toen ik mijn vinger opstak was de keuze gemaakt. Ik voelde in alles dat de aandeelhouders hier sterk op tegen waren, maar ik heb doorgezet. Als ondernemer moet je je mening doordrukken als je voelt dat het om cruciale zaken gaat. En in dit geval is dat heel goed geweest. Niet veel later kreeg ik een beroerte en was ik een tijd uit de running. Dankzij het managementteam kon het bedrijf door blijven draaien. Mijn beslissing is dus cruciaal geweest voor het voortbestaan van Tony’s Chocolonely. Achteraf waren de aandeelhouders heel blij met mijn beslissing.’

Bedrijf moet sterker zijn dan de ondernemer

De les van Henk Jan? Een ondernemer moet niet bepalend zijn voor het bedrijf. ‘Men zegt wel eens “de vent is de tent”. Maar dat heb ik nooit gewild. Ik vind dat een bedrijf sterker moet zijn dat de ondernemer. Ik ben ervan overtuigd dat het succes van elke bedrijf, ook als je chocolade maakt, afhangt van de kwaliteit van je mensen. Als jij het beste team hebt, is de kans het grootst dat je de wedstrijd wint.’