Waarom Voys een wereldbedrijf móet worden

Oprichter Mark Vletter wil met zijn bedrijf Voys doorgroeien. Niet vanwege het groeien, maar om de wereldeconomie te stimuleren. Hoe? Op deze manier.

Ondernemer ben je of ben je niet. En het hoeft niet per se in de familie te zitten. Op mijn opa na, ben ik in mijn familie de enige ondernemer. Er is dus niks met de paplepel ingegoten. Toch heeft het ondernemende altijd wel in mij gezeten. Op het schoolplein probeerde ik al zoveel mogelijk over te houden aan het ruilen van knikkers. Later heb ik nog korte tijd een webwinkel gehad in simlock vrije telefoons. Daaromheen werkte ik in de automatisering. In Voys kwam het allemaal samen.

Groot in Nederland

Op dit moment is Voys de nummer 4 in Nederland als het om zakelijke telecommunicatie gaat. In de afgelopen jaren hebben we prachtige prijzen en nominaties in de wacht gesleept. Bijvoorbeeld de prijs voor het ‘Slimste bedrijf’ en ‘Website van het jaar’. Onze medewerkers zijn erg tevreden. Onze klanten waarderen ons gemiddeld met een 9. En ik kom inmiddels bij elke CEO in Nederland over de vloer.

Voys in Afrika?

Prachtig natuurlijk. Maar ik wil meer. Niet voor mezelf of voor Voys, maar voor de wereld. Met onze kennis kunnen we zoveel voor ontwikkelingslanden betekenen. Naarmate de economie van de Westerse wereld groeit, wordt de kloof tussen arm en rijk groter. De 62 rijkste mensen ter wereld bezitten net zoveel als de armste 50%.

Ik heb lang getwijfeld tussen de ‘sociale hoek’ en de informatiesector. Het werd het tweede. Maar ik begon me te realiseren dat het één het ander helemaal niet hoeft uit te sluiten. Mijn droom is een pilot te organiseren in een ontwikkelingsland. Wat voor impact zou het hebben als je een deel van de mensen daar een laptop geeft met internetverbinding? Betekent dat het einde van armoede? Hoe groot is de boost die het de maatschappij geeft?

Ondernemen voor een betere wereld

Ik hoop dat Voys binnen 10 jaar in 5 landen actief is. Niet alleen om mensen in de landen om ons heen te helpen aan de beste zakelijke telefonie, maar vooral om internationaal meer invloed uit te kunnen oefenen. Ik onderneem, omdat ik van toegevoegde waarde wil zijn. Laten we onze blik verruimen. Het zou toch mooi zijn als elke ondernemer start vanuit de vraag ‘hoe ga ik de wereld verbeteren?’. Gelukkig zie je dat de nieuwe generatie ondernemers, de internetgeneratie, al veel meer gewend is om grenzeloos te denken.