Wanbetalers? Met deze tips krijg je als ondernemer sneller je geld

Wat doe je als een klant jouw factuur niet betaalt? Je wilt het liefst tot een oplossing komen, zonder dat de situatie uit de hand loopt en zonder de relatie te schaden. Deze tips helpen je als ondernemer om met wanbetalers om te gaan.

Stuur een herinnering

Is een factuur een aantal dagen na de uiterste datum nog niet betaald? Realiseer je dat er niet altijd onwil in het spel hoeft te zijn. Een klant kan de factuur zijn vergeten. Die kan in de spambox of in een stapel papierwerk terecht zijn gekomen. Ga er in eerste instantie niet van uit dat jouw klant met opzet verzaakt te betalen. Stuur een herinnering via de mail of bel even om te vragen wat de status is.

Of toch maar een aanmaning

Zit je na deze herinnering nog steeds met een onbetaalde factuur? Dan kun je een aanmaning versturen. In deze aanmaning geef je een uiterlijke betaaltermijn. Deze betaaltermijn mag niet onredelijk zijn. Je kunt hierbij vermelden dat je een incassobureau in de arm neemt als ook deze keer niet betaald wordt. Als de wanbetaler niet binnen deze termijn over de brug komt, is hij in gebreke. Consumenten kun je dan de wettelijke rente in rekening brengen. Gaat het om een bedrijf, breng dan de wettelijke handelsrente in rekening.

Daarna een incassobureau

Halen al deze acties niets uit, dan is de volgende stap het inschakelen van een incassobureau. Zij kunnen het traject oppakken en de klant op een zakelijke manier benaderen. Emoties en onderlinge verhoudingen spelen voor het incassobureau geen rol, waardoor zij veel gemakkelijker de wanbetaler kunnen benaderen. Hoewel een incassobureau niet veel meer kan en mag doen dan jijzelf, maakt zo’n bureau vaak wel meer indruk op de wanbetaler. Hierdoor zal hij sneller geneigd zijn te betalen.

Let op de kosten die het incassobureau in rekening brengt. Er zijn bureaus die werken op no-cure-no-pay basis: je hoeft pas te betalen als zij het geld voor je geïnd hebben. Sommige incassobureaus doen dit niet. Zij werken met een uurloon.

Neem desnoods juridische stappen

Heeft ook het incassobureau geen succes geboekt? Dan kan het verstandig zijn juridisch advies in te winnen. Maak voor jezelf de afweging of de onbetaalde factuur het waard is, want in een gerechtelijke procedure gaat altijd tijd en geld zitten. Bepaal daarom of het bedrag van de factuur daar tegenop weegt.