Ondernemers onder elkaar - Klantrelaties onderhouden

‘Wanbetalers voorkomen? Doe aan risicospreiding!’

De omgang met je klanten of opdrachtgevers is één van de belangrijkste aspecten van het ondernemerschap. Hoe houd je ze tevreden, hoe leg je afspraken vast en wat doe je als zij zich daar niet aan houden, of als ze hun betalingsverplichting niet nakomen?

Download de minigids ‘Klantrelaties onderhouden’

Naar de downloadpagina

Hoe je wanbetalers kunt voorkomen? Bij grote klussen stuur ik elke maand een factuur, ik wacht bewust niet tot het einde. Op die manier spreid ik de risico’s,’ vertelt Floor van den Broek, interieurontwerper en verhuurder van een flexwerkplek.

Maar wat als zo’n maatregel niet helpt? Hoe ga je als ondernemer om met zakelijke conflicten? ‘Overweeg een rechtsbijstandverzekering voor onverwachte problemen,’ adviseert aannemer Robert Verbeek. ‘In mijn eerste jaar had ik een grote klant die niet betaalde. Dat vond ik echt lastig. Gelukkig had ik een rechtsbijstandsverzekering en kon ik naar de rechter stappen om mijn gelijk te halen. Dat kreeg ik toen gelukkig ook.’

Wil je meer adviezen over het onderhouden van klantrelaties? Download dan onze minigids ‘Klantrelaties onderhouden.’

Naar de downloadpagina