Wanbetalers zijn een groter financieel risico dan brand

Het voorkomen dat debiteuren niet betalen is belangrijk. Jaarlijks vallen meer bedrijven om vanwege niet betalende afnemers dan door calamiteiten als brand. Toch steken ondernemers vaak meer tijd en geld in brandpreventie en brandverzekeringen dan in wanbetalers. Maar je kunt jezelf ook uitstekend weren tegen wanbetalers.

Het gevolg van de recente crisis is dat veel bedrijven nog maar weinig reserves hebben. Daardoor kan een klein beetje tegenspoed al zorgen voor een faillissement. In 2013 kreeg 80 procent van de ondernemers te maken met het faillissement van een afnemer. Dit kan een domino-effect met zich meebrengen. Wat zou er gebeuren als een van jou afnemers failliet zou gaan? Wanbetalers zijn een serieuze bedreiging voor jouw onderneming. Blijf dus niet met achterstallige betalingen zitten, bijvoorbeeld omdat je de relatie met de zakenpartner in stand wil houden.

Ga actief achter wanbetalers aan

Door zelf actief achter betalingen aan te zitten, verklein je het risico op wanbetaling. Zorg ervoor dat je weet met wie je te maken hebt, en hoe diegene er financieel voor staat. Heb je geen idee van de situatie bij jouw klant? Dan kun je overwegen om een credit check uit te laten voeren. En controleer ook de persoon die bij jou bestelt; is die persoon daar wel toe bevoegd?

Wordt het product afgeleverd bij de klant? Laat ze dan tekenen bij ontvangst, zo officieel mogelijk. Stel vervolgens de facturen zo snel mogelijk op. Eventueel bel je de klant om te vragen of deze tevreden is met de bestelling en of de factuur duidelijk is. Noem daarbij gerust op een vriendelijke manier de betalingstermijn. Mocht de debiteur alsnog te laat zijn met betalen, bel er dan direct achteraan. Het is verstandig om vervolgens een datum af te spreken voor de betaling. Dan heb je iets om op terug te vallen, mocht er wederom niet betaald worden. Het is bovendien verstandig om betalings- en leveringsvoorwaarden op te stellen voor een extra stok achter de deur.

Toch zaken doen met minder vertrouwen?

Wil je toch in zee gaan met debiteuren waar je minder vertrouwen in hebt? Prima. Verander dan wel je betalingscondities om het risico zo klein mogelijk te houden. Lever je diensten of producten tegen vooruitbetaling. Op deze manier heb je de garantie dat je het geld daadwerkelijk krijgt. Het is daarnaast ook mogelijk om een bankgarantie te vragen. Als een bedrijf onderdeel is van een holding is het ook mogelijk om bij het moederbedrijf een garantie te vragen.

Verzekerd van betaling

Als het risico van een wanbetaler te groot is voor je bedrijf (misschien omdat jouw reserves klein zijn), kun je een kredietverzekering afsluiten. Zo’n verzekering vergoedt niet alleen de schade, maar probeert deze ook te voorkomen. Kredietverzekeraars adviseren je over het verstrekken van kredieten en opstellen van voorwaarden, en zorgen voor het incassotraject. Gaat er bij een debiteur iets mis met de betaling, dan nemen zij het werk voor je over. Zo hoef je zelf geen (vervelende) gesprekken te voeren met de wanbetaler. Mocht de afnemer niet kunnen betalen vanwege een faillissement, dan keert de verzekering de geleden schade uit.