Ondernemer Frank Krake werd dubbel getroffen

Afzetmarkt in één klap kwijt … en nu?

Leren van andere ondernemers; daar draait het om in de serie ‘Wat zou…. doen?’. Hoe zou jij omgaan met een probleem waar een andere ondernemer eerder tegen aangelopen is. In Even Centraal leren ondernemers van elkaar.

De vuurwerkramp in Enschede vernietigde de complete voorraad. Die ramp werd echter overleefd. Maar toen volgde het wegvallen van de afzetmarkt in de VS. Wat doe je op zo’n moment?

Frank Krake wist met tuinmeubelenfabrikant Unimeta de vuurwerkramp te overleven. Hoewel de complete voorraad werd vernietigd, wist hij het bedrijf er weer bovenop te krijgen. Maar toen volgende er nóg een ramp.

‘De VS was in die tijd steeds belangrijker voor ons als afzetmarkt aan het worden’, vertelt Krake. ‘Ik was op 11 september 2001 op weg naar een beurs waar ik voor miljoenen aan orders zou gaan tekenen. Ze waren eigenlijk al binnen, alleen de formele krabbel moest er nog onder gezet worden.’

‘In het vliegtuig kregen we eerst te horen dat we een noodlanding zouden moeten maken in Canada. Maar toen we aan de grond stonden, bleek er veel meer aan de hand te zijn. In de VS hadden die ochtend de aanslagen plaatsgevonden op het WTC en het Pentagon en nu bleek ons toestel ook opeens verdacht te zijn. We werden dus stevig ondervraagd door de opsporingsdiensten voordat we door konden gaan. Die beurs heb ik dus helemaal niet meer gehaald.’

Naar de orders kon Krake fluiten. In de VS wilde de consument na de aanslagen geen buitenlandse producten meer hebben. ‘Buy US’, was het devies. Weg omzet. Ik was mijn afzetmarkt in één klap kwijt.

Wat doe je in zo’n geval? ‘Het ligt natuurlijk aan het product, maar in ons geval hadden we te maken met producten die een consument niet opeens veel meer gaat kopen. We moesten dus slim zijn en op zoek gaan naar nieuwe markten. Ik heb direct een aantal extra engineers aangetrokken voor de productafdeling om nieuwe producten te verzinnen. We hadden nieuwe productlijnen nodig om nieuwe markten te kunnen betreden. Dat was namelijk de enige manier om aan meer omzet te komen.’

Het plan van Krake bleek een slimme zet. ‘Uit die inspanningen zijn hele nieuwe producten gekomen en dat zorgde weer voor meer omzet, bijvoorbeeld in Groot-Brittannië. Daar hebben we de omzet zelfs weten te verdubbelen.’

‘Dat heeft alleen tijd nodig, het gaat niet van de ene op de andere dag. Zorg er dus altijd voor dat je omzet goed verspreid is. Daardoor kun je dan iets opvangen als er ergens iets mis gaat.

Ondanks het overleven van alle rampspoed ging het uiteindelijk toch mis met Unimeta. In 2005 viel alsnog het doek voor het bedrijf. Krake startte daarna een nieuw bedrijf: Bukatchi, dat hij een paar jaar later succesvol verkocht.

Frank Krake schreef een boek over zijn ervaringen als ondernemer: De rampondernemer. Meer over Krake, zijn ervaringen en het boek is te vinden op: www.rampondernemer.nl.