Ondernemen of de administratie doen?

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Reinhard Spronk (44) startte in 2014 met Rederij De Jordaan: een boetiekrederij die Amsterdammers en toeristen laat genieten van de Amsterdamse grachten. Hij heeft zijn bedrijf de laatste tijd flink zien groeien vanwege het aantrekken van het toerisme. En meer groei betekent meer administratie. En dat is nu juist nét niet waar hij veel affiniteit mee heeft. Het liefste is hij voor 100% bezig met zijn onderneming. Hoe gaat hij daar mee om?

‘Ik mis domweg de passie voor administratie en andersoortig papierwerk. Wat dat betreft ben ik blij dat we nu eindelijk met onze twee historische salonboten Welmoed en Farahilde varen door de Amsterdamse grachten. Want een bedrijf dat commerciële vaartochten in Amsterdam wil uitvoeren, heeft tientallen vergunningen, sub-vergunningen en bewijzen nodig voordat het uberhaupt mag doen waar het voor opgericht is. Dat was echt een hels karwei voor iemand die niet houdt van papierwerk. Ook het afsluiten van diverse verzekeringen was niet het leukste onderdeel. Maar als reder die passagiers vervoert, wil je die wel op orde hebben. Voordat je het weet maakt iemand schade en draai je daar zelf voor op.’

‘Natuurlijk komt ook bij  een rederij in bedrijf nog steeds veel kijken. Het inladen van de boten, het poetsen, het binnenhalen van klanten, en de promotie. Gelukkig doe ik het samen met mijn vrouw en springt ook de rest van mijn familie bij. M’n moeder heeft me een lening verstrekt zodat we de banken daarvoor niet nodig hebb

en. Mijn broer Gerben helpt met de IT en het onderhouden van de website www.rederijdejordaan.amsterdam. Een andere broer, Teun, springt af en toe in als we een extra schipper nodig hebben. Kortom: een heus familiebedrijfje, net zoals m’n voorvaderen al 40 generaties hebben ondernomen. En dan zijn onze twee dochters – Farahilde en Welmoed- ook nog de naamgeefsters van onze twee salonboten. ’

‘Over de administratie en de verzekeringen maak ik me sinds we in bedrijf zijn geen zorgen meer. Daarvoor heb ik de boekhouder van m’n vader overgenomen. Ik vertrouw hem, hij is ontzettend goed in administratie en heeft veel ervaring en kennis in fiscale wet- en regelgeving. Ook komt hij zelf met mogelijkheden en oplossingen en hij vindt het leuk en interessant werk.  Ideaal.“

‘En mede door hem kan ik mij weer focussen op mijn kracht: het nu binnenhalen en vermaken van klanten op de grachten. En hoef ik niet voor de keuze te staan: meer ondernemen of de administratie doen. Want bonnetjes, die blijven wel liggen tot morgen. Met klanten moet je het ijzer smeden als het heet is. Het is zoals Socrates al zei: ‘erken dat het verstandig is te weten wat je niet weet (en kunt)’. Pas als je dat weet, kun je je tijd stoppen in  zaken waar je wel goed in bent !’