‘Wees je eigen klant’ – koffiebareigenaar Sjon Sluys


Na 15 jaar aan het roer te hebben gestaan van zijn eigen internetbureau Sjonic, besloot Sjon Sluys daarnaast een totaal andere onderneming op te zetten. Halverwege 2015 ging zijn mobiele koffiebar LEUT van start. Zijn compagnon en hij hebben grootse plannen voor dit concept. Op een carpoolplaats met voorbijrazende auto’s deelt de veelzijdige ondernemer zijn Gouden Tip met Even Centraal.

Leut is niet zomaar een koffiebar, maar één waarbij je je koffie via een app bestelt. De barista’s zorgen dat jouw favoriete bakkie leut exact op het door jou gekozen tijdstip klaar staat. Je hoeft er niet eens de auto voor uit. Op dit moment heeft LEUT één locatie op een carpoolplaats bij IJsselstein. Het is er een komen en gaan van mensen die op weg naar hun werk een kop koffie komen halen.

Iedere dag is anders


‘Het is iets heel anders dan het runnen van een internetbureau’, vertelt Sluys. ‘Bij Sjonic weet ik elke dag ongeveer wat me te wachten staat. Bij LEUT is iedere dag anders. Mijn compagnon Roland Zollinger en ik staan overigens niet zelf koffie te maken, daar hebben we een goede barista voor. Ik hou me bezig met de klantbeleving en Roland is analytisch sterk en goed met cijfers.’

Snel uitbreiden

Hoewel de eerste tot koffiebar omgebouwde brandweerwagen pas een paar maanden draait, is Sluys al bezig met de tweede wagen. ‘We zijn de tweede brandweerauto aan het ombouwen. Die kar gaan we gebruiken voor evenementen en bedrijfsfeesten. Over 5 jaar willen we 10 mobiele koffiebars hebben die op verschillende carpoolplaatsen in de regio staan.’

Wees je eigen klant

Grootse plannen dus, maar wat is volgens Sluys nu het geheim van succesvol ondernemen? ‘Mijn motto is: wees vooral je eigen klant. Veel mensen beginnen een onderneming vanuit een vakinhoudelijke passie of omdat ze ergens goed in zijn. Maar ze houden zich niet genoeg bezig met de klant, terwijl die bepaalt of jij een succesvol bedrijf neer kunt zetten. Ik drink iedere dag koffie bij LEUT. Zo ervaar ik wat mijn klanten ervaren. Ik klets met mensen en vaak hebben ze niet door dat ik bij de tent hoor. Zo krijg je veel meer feedback dan met bijvoorbeeld een online enquête.’

Het valt of staat met de juiste mensen

Het succes van een onderneming valt of staat volgens Sluys ook met de juiste mensen. ‘Bij Sjonic nam ik beslissingen op gevoel. 3 jaar geleden kreeg ik er een compagnon bij die zich in de cijfers vastbeet. Vanaf dat moment zijn we meer gaan werken met mensen die goed zijn in het uitdenken van concepten. Ik werkte voorheen vooral met uitvoerende mensen. Door al deze veranderingen kwam het bedrijf in een stroomversnelling terecht. Ook bij LEUT heb ik de juiste mensen om mij heen. Roland en ik zijn allebei goed in andere dingen. Je kunt sneller stappen maken als je weet waar je zelf goed in bent en waar anderen beter in zijn.’

Blijf authentiek

Authenticiteit is ook een bepalende factor voor succes, stelt Sluys. ‘Je moet iets voor ogen hebben en daaraan vasthouden. Je moet authentiek blijven en niet te snel afwijken van je plan als het even tegenzit of niet snel genoeg gaat. Wij zijn bijvoorbeeld benaderd door een groot koffiebedrijf dat onze app wilde overnemen. Daar konden we aardig wat mee verdienen, maar we willen graag dat deze app nog even ‘ons ding’ blijft. Je kunt wel voor het geld gaan, maar we zijn dit begonnen omdat we het zelf groot willen maken. Dus dat gaan we ook doen. We blijven het concept door-ontwikkelen en optimaliseren, totdat de tijd rijp is om met een tweede locatie te starten.’