Wees specialist in de markt; ga niet zwabberen

Albert Allmers zette begin 2012 Finance Factor op, een wervings- en selectiebureau voor financiële professionals. Van de tegenslagen in de opstartfase is weinig meer te merken: in 2015 won zijn bedrijf een Gouden Gazelle, een prijs voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Hij detacheert 35 professionals en zijn kantoor zit in een kapitale villa in Wassenaar. Wat zijn Allmers’ gouden ondernemerstips?

‘Het fundament van mijn succes is focus’, vertelt Allmers. ‘Bij de start van Finance Factor had ik met veel tegenslagen te maken. De eerste helft van 2012 leek eindeloos te duren. Er was geen vooruitgang. Ik zat tijdens het avondeten wel eens met tranen in mijn ogen tegenover mijn vrouw. Mijn spaarpotje liep leeg en de bodem was in zicht.’

Niet zwabberen

De verleiding om alles aan te pakken wat geld opleverde, was dan ook groot. ‘Maar als je toegeeft aan die verleiding, verlies je focus. Als je van alles doet, ziet de markt jou niet als specialist. Dan zwabber je van links naar rechts op zoek naar geld. Ik heb vastgehouden aan mijn eigen visie, strategie en keuzes. Dat is moeilijk geweest, maar heeft me wel gebracht waar ik nu sta.’

Heb vertrouwen

Om door te kunnen zetten, moet je altijd vertrouwen houden in jezelf, stelt Allmers. ‘Daarin speelt jouw omgeving een grote rol. Je moet geen partner hebben die hijgend aan je vraagt of je al een keer geld verdiend hebt. Je hebt mensen nodig die je ondersteunen en in je geloven. Die bevestigen dat je op de juiste weg zit. Mijn vrouw was een enorme steun voor mij.’

Sta open voor feedback

Ook moet je als ondernemer altijd luisteren naar de markt, benadrukt hij. ‘Je moet de markt waarin je actief bent goed analyseren. Onderzoek wat je concurrenten doen, praat met bestaande klanten maar ook vooral met potentiële klanten. Sta open voor feedback en ideeën van anderen. En zorg dat je altijd weet waar de markt zich naartoe ontwikkelt. Wij zijn ons er voortdurend van bewust dat we moeten blijven innoveren. Zonder creativiteit en innovatie kom je er niet.’

Luxe villa in Wassenaar

Allmers adviseert ondernemers ook goed na te denken over de huisvesting van hun bedrijf. ‘Ik heb vanaf moment 1 een kantoor gehuurd in een luxe villa in Wassenaar. Ik denk dat dat ook erg belangrijk is geweest voor mijn succes. Je komt dan toch anders over dan wanneer je op je zolderkamer werkt. Mensen zien je als een gevestigd bedrijf. Denk dus na over de fysieke uitstraling van je bedrijf.’

Denk aan je branding

‘En denk aan je branding. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Finance Factor heeft paginagroot in de Financiële Telegraaf gestaan. Dat heb ik voor elkaar gekregen door uit te zoeken wie er voor het carrièrekatern schreef en diegene te bellen. Zij kwam bij mij langs, we hebben 2 uur gepraat en ze heeft een verhaal over ons gepubliceerd. Dat gaf ons een enorme boost. Naar aanleiding daarvan werd ik ook door andere media als BNR benaderd.’

Stel jezelf doelen

Het winnen van de Gouden Gazelle leverde hem ook veel gratis publiciteit op. ‘Toen ik 4 jaar geleden begon, stelde ik mezelf tot doel dat ik zo’n Gouden Gazelle wilde winnen. En het is gelukt. Dat was echt een belangrijke mijlpaal voor me. Daarom wil ik andere ondernemers meegeven dat ze ambitie moeten hebben en doelen voor zichzelf moeten stellen. Als je daar gefocust naartoe werkt, dan moet het lukken!’