‘Wees streng voor jezelf, niemand anders gaat het werk doen’ – Zzp-coach Jochum Jarigsma

Geen druppel ondernemersbloed in zijn familie, maar toch is Jochum Jarigsma erin geslaagd meerdere succesvolle bedrijven op te zetten. Zijn trainingsbureau AccuRaad is zijn grootste succes tot nu toe. Hoe speelt hij het spel? Hij deelt zijn Gouden tip met Even Centraal.

Op de middelbare school realiseerde Jarigsma zich dat hij 2 keuzes had: in loondienst gaan of ondernemen. In zijn familie zat geen enkele ondernemer. ‘Dat vond ik raar, want in mijn ogen hadden ondernemers het beter voor elkaar dan mensen in loondienst. Zij zijn vaak rijk, rijden in mooiere auto’s en mogen anderen vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Dat wilde ik wel. Ik had alleen geen idee hoe je ondernemer werd. In die tijd was er geen internet waar je die informatie op kon vinden.’

Gewoon gaan doen

Jarigsma is dus maar gewoon gaan doen. ‘Tijdens mijn studie organiseerde ik wintersportreizen voor medestudenten. Zo kon ik zelf gratis skiën en ik verdiende er ook wat mee. Ik heb ook nog rondleidingen door Amsterdam gegeven en een marketingbedrijfje gehad. Maar uiteindelijk ben ik bij een trainingsbureau in loondienst gegaan omdat ik dacht dat ik geen skills had. Daar leerde ik verkopen, managen en presenteren, precies wat een ondernemer moet kunnen. In 2003 zette ik mijn eigen trainingsbureau AccuRaad op.’

Zonder verkoopskills ben je nergens

Naast het trainingsbureau is Jarigsma meerdere bedrijven gestart, onder andere in ventilatoren en verse vruchtensappen. ‘Ik blijk goed te weten hoe je klanten overtuigt. Dat begint bij een goed product. Maar een goed product is niet alles. Als je niet weet hoe je het moet verkopen ben je nog nergens. Je verhaal moet kloppen en je moet professioneel overkomen. Zorg altijd voor een goede combinatie tussen je product en de behoefte van de ander.’

Willen en nodig hebben

Het geheim van verkopen? ‘Verdiep je in de ander. Je moet snappen wat de ander wil en wat hij nodig heeft. En die 2 dingen zijn niet altijd hetzelfde. Als je aan iemand vraagt wat hij nodig heeft kan het antwoord ‘een gezond lijf’ zijn. Terwijl wat hij wil McDonald’s is. Als je jouw klant beide zaken kunt bieden, dan heb je een goed verhaal. Apple is daar een goed voorbeeld van. Zij snappen dat hun klanten eenvoud en schoonheid willen en brengen dat samen.’

Zoek je klanten op

De beste manier om erachter te komen wat jouw klant wil is de telefoon op te pakken en het te vragen. ‘Praat met zoveel mogelijk mensen die behoefte kunnen hebben aan jouw product en ontdek wat ze willen en nodig hebben. De klanten komen niet vanzelf naar jou toe. Jij moet hen actief opzoeken. Als je dat doet, zonder vervelend over te komen, dan kan dat niet anders dan succes opleveren.’

Bijna failliet gegaan

Een goede ondernemer geeft volgens Jarigsma nooit op. ‘Ik ben bijna failliet gegaan, ben met een aantal ondernemingen gestopt omdat ze te weinig opleverden. Maar ik heb nooit opgegeven. Soms loop je langs het randje van het ravijn, maar ook dan moet je doorzetten. Bel een nieuwe klant, bedenk een nieuw product, zoek een nieuwe partner. En wees streng voor jezelf. Het is makkelijk om lui te zijn en te gaan Netflixen, maar als er werk verzet moet worden dan ben jij degene die dat moet doen. Niemand anders doet het.’

Gebrek aan geld bestaat niet

Gebrek aan geld mag geen reden zijn om niet door te zetten, vindt hij. ‘Gebrek aan geld bestaat in onze huidige samenleving niet. De vraag is alleen hoe jij bij geld kunt komen. Er is altijd een manier. Organiseer een evenement, zoek sponsoren, maak barterafspraken. Wees creatief. Je moet niet in tekorten denken, maar in kansen.’