Ondernemer

Werk niet alleen ín, maar ook áán je bedrijf!

Let erop dat je niet alleen binnen de kantoormuren werkt. Creëer ruimte om buiten je bedrijf te kunnen kijken om onderscheidend te blijven.

Ik ben drie dagen in de week aanwezig op kantoor. Die dagen spar ik met mijn collega’s en blijf ik op de hoogte van wat er speelt binnen mijn bedrijf. De overige twee dagen van de week ben ik niet op kantoor. Dat betekent niet dat ik niet met mijn bedrijf bezig ben. Ik ben ervan overtuigd dat je niet alleen in je bedrijf moet werken, maar vooral ook eraan. Blijf op de hoogte van wat er buiten de kantoormuren gebeurt en wat voor jou als ondernemer relevant is. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf over twee jaar nog steeds bestaat.

Nieuws is geen vakliteratuur

Zorg wel dat je op de hoogte bent van wat voor jouw bedrijf belangrijk is. Gebruik die tijd dus niet om op de hoogte te blijven van al het nieuws in de wereld. Kranten en nieuwssites zijn geen vakliteratuur. Om een heel simpel voorbeeld te geven: in de krant lees je over een ongeluk op de A10. Heel erg, maar dat helpt je als ondernemer niet beter te worden. Daarmee weet je nog niet wat er speelt in de maatschappij, welke trends er ontstaan en welke behoeften er zijn. Je weet dus niet hoe je meer waarde kunt creëren. Je tijd kun je beter gebruiken.

Dit maakt je wel een betere ondernemer

Het lezen en schrijven van blogs, trainingen volgen en geven en andere relevante vakkennis lezen. Daar besteed ik een groot deel van mijn maandag aan. Toegegeven: ons organisatiemodel staat het toe. Voys is volledig zelfsturend en inmiddels zo volwassen dat ik de tijd kan vrijmaken. Voordat het zover is moet jouw organisatie minimaal uit een man of vijftien bestaan. Dan ben je ervan verzekerd dat jouw bedrijf ook zonder jou verder draait.

Durf te investeren

Wees niet te bang om personeel aan te nemen, maar neem mensen aan die jou en je team vakinhoudelijk versterken. Ben jij heel creatief, maar totaal niet gestructureerd? Trek dan iemand aan die dat wel is. Verder mogen persoonlijkheden verschillen, maar waarden niet. En er moet natuurlijk een klik zijn met andere medewerkers. Er kan veel fout gaan bij het aannemen van een collega. Je kunt er beter zes maanden over doen om de beste medewerker te vinden dan iemand aannemen die je al na zes maanden moet ontslaan.

Waarom je medewerkers elkaar laat beoordelen? Lees Marks volgende blog.