Word je eigen satelliet

Als zelfstandig ondernemer probeer je overal opdrachten te krijgen. Je legt contacten met mensen die je daarbij kunnen helpen en bent telkens op zoek naar opdrachten bij anderen. Je sluit je dus als het ware steeds weer aan bij een ander netwerk; een andere satelliet. Terwijl je er juist voor moet zorgen dat mensen zich bij jóuw netwerk aan willen sluiten. Je moet je eigen satelliet worden. 

Voordat ik me ging focussen op extern voorzitterschap, was ik iemand die zich steeds bij een andere satelliet aansloot. Ik kreeg zo veel opdrachten dat ik iedere keer voor iemand anders bezig was. Daarom heb ik besloten een eigen concept te ontwikkelen: extern voorzitterschap. Daar richt ik mijn focus op. Als je een concept hebt, dan kan dat namelijk groter worden dan jijzelf.

Werk met een eigen concept

Door met een concept naar buiten te treden laat je mensen zien dat jij een bepaalde kijk hebt op de werkelijkheid. Dat doe ik nu met extern voorzitterschap. Ik heb mijn concept onderbouwd met een theorie en creëer daarmee een bepaald gedachtegoed. Aan dat gedachtegoed kunnen mensen refereren. 

Zet jezelf neer als expert

Het gaat erom dat je een visie ontwikkelt die hout snijdt en die mensen met je kunnen delen. Je zet jezelf neer als expert. Ik gebruik social media om mijn visie te delen en te laten zien hoe ik de werkelijkheid ervaar. Mensen volgen mij omdat ze me als expert zien binnen mijn vakgebied: voorzitterschap.

Zorg dat je alles weet over jouw vakgebied

Om je eigen satelliet te kunnen zijn moet je geschoold zijn. Je moet heel veel weten over jouw vakgebied. Zelf lees ik ontzettend veel, dat is een hobby van me. Ik verdiep me in de trends binnen mijn branche en houd alle ontwikkelingen bij. Als je zorgt dat je aan die voorwaarde voldoet, kun je ervoor zorgen dat mensen zich bij jou en je gedachtegoed aansluiten.

Niet stoppen voordat het een succes is

Jaren geleden zag ik dat authenticiteit een belangrijke trend aan het worden was binnen mijn vakgebied. Ik wist: als ik hier een boek over schrijf, kan ik mezelf neerzetten als expert op het gebied van authenticiteit. Ik probeerde wat op papier te krijgen, maar het lukte me niet. Het doorzettingsvermogen was er niet. Toen ik eindelijk een halve pagina had geschreven bleek dat een Amerikaan net een boek geschreven had over authenticiteit. Ik was dus te laat.

Hetzelfde is me overkomen toen ik theatersport als trend op zag komen binnen de trainingswereld. Ik heb daar een bijeenkomst over georganiseerd die goed bezocht werd. Maar de tweede bijeenkomst liep een stuk minder. Dus ik trok mijn keutel in en ben hiermee gestopt. Terwijl theatersport een tijdje later helemaal booming was. Ik had het ook in dit geval te snel opgegeven. Dat had te maken met naïviteit. Ik was bang dat ik als ‘niet-theatervrouw’ niet de juiste persoon was om dit te doen.

Door die twee ervaringen heb ik mezelf voorgenomen dit keer door te gaan, wat er ook gebeurt. Ik draag mijn visie over extern voorzitterschap uit en zal daar niet mee stoppen voordat het een groot succes is. Het boek heb ik al geschreven, ik geef er trainingen over en heb social media ingericht. Nu is het alleen nog wachten op de enorme aantallen klanten.