Kansen grijpen op Facebook: zó bereik je je doelgroep

Bijna 10 miljoen Nederlanders hebben een Facebookaccount. Daarmee is het 1 van de grootste social media-kanalen in ons land en biedt het jou als ondernemer heel veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. Maar hoe grijp je de kansen die er liggen? René Schipper heeft met zijn bedrijf Fidene al veel ondernemers wegwijs gemaakt in de wereld van Facebook. Hij deelt zijn gouden tips met Even Centraal.

Ondernemen zonder Facebook te gebruiken kan bijna niet, stelt René Schipper. “Gebruikers kijken gemiddeld zo’n 10 tot 20 keer per dag op Facebook. Je kunt er niet omheen, het is verweven met het internet. Daarom vind ik het een must voor ondernemers. Maar: als jij niks hebt met Facebook en er ook niet voor openstaat, dan ga je nooit mooie resultaten boeken. Je moet het leuk vinden en er tijd in willen steken. Alleen dan is het een prachtige manier om jouw doelgroep te laten zien waar je voor staat en waar je mee bezig bent.”

Facebook geeft macht

“Facebook geeft iedere ondernemer de mogelijkheid publiek te beïnvloeden. Net zoals grote bedrijven dat doen met tv-reclames. Het geeft dus een bepaalde macht. Daarom is het belangrijk dat je bepaalt wat je wilt uitstralen. Veel ondernemers weten niet precies wat ze willen vertellen. Stel jezelf altijd de vraag: ‘Wat wil ik dat de persoon doet die mijn facebookpost ziet?’ Dat is het begin van een goede social-strategie.”

Fout: meteen je product willen verkopen

Een fout die Schipper vaak tegenkomt op Facebook, is dat ondernemers mensen direct proberen te overtuigen om hun product of dienst te kopen. “Je moet mensen warm maken voordat je wilt verkopen. Stel je voor dat ik nog nooit van cola gehoord heb en ik zie een bericht met een fles cola en de tekst ‘koop mij’. Dat overtuigt mij niet. Pas als ik een koud drankje met bubbels zie en jongens en meisjes plezier zie hebben met zo’n drankje in hun hand, dán word ik verleid en ga ik misschien over tot aankoop. Neem iemand dus mee in je verhaal voor je hem vraagt iets te kopen.”

Goede posts maken

Als je dit in je achterhoofd hebt, kom je aan bij het volgende punt: het maken van een goede Facebookpost. “Een goede post is een bericht met een afbeelding of video. Het beeld moet opvallen in een tijdlijn, zodat mensen op jouw bericht blijven hangen. Ook moet de tekst nieuwsgierig maken, zodat mensen verder klikken. Stel bijvoorbeeld een vraag en zorg dat je een link plaatst die naar het antwoord leidt. Natuurlijk moet het onderwerp relevant zijn voor jouw doelgroep.”

Hoe vaak post je een bericht?

Hoe vaak je moet posten, kun je niet vooraf bepalen, stelt Schipper. “Als jij 4 keer per dag een relevante post kunt plaatsen waar veel mensen op klikken, dan moet je dat zeker doen. Maar je moet geen berichten plaatsen om het plaatsen. De informatie die je geeft moet relevant zijn. Het is helemaal niet erg om een tijdje niks te plaatsen als er niks te melden is. Mensen missen jou niet. Als jij een half jaar geen reclame ziet voor cola, dan mis je dat niet. Pas als je weer een reclame voorbij ziet komen denk je ‘Hé, daar heb ik lang niks over gehoord’.”

Aanrader: adverteren op Facebook

René raadt ondernemers aan om eens te adverteren op Facebook. “Hier leer je je klant beter door kennen. Je kunt bijvoorbeeld A-B testen en zo kijken welke soort tekst en welke afbeelding het beste scoort bij jouw doelgroep. Iedere advertentie die je plaatst, maakt de volgende beter. En het hoeft niet veel te kosten: al voor €10,- kun je een relevante doelgroep bereiken.” Het is verstandig om niet te lang met dezelfde advertentie te adverteren, stelt hij. “2 tot 3 dagen vind ik de max, daarna moet je weer met iets nieuws komen.”

Veel mogelijkheden

“Wat zo mooi is aan Facebook, is dat het heel toegankelijk is. Iedereen kan het. Maar als je écht wilt scoren is het slim om eens met een specialist te gaan praten. Die kan jou vaak vrijblijvend vertellen welke mogelijkheden er allemaal zijn. Want het zijn er ontzettend veel.”
Wil je meer tips voor het gebruik van social media en internet voor je bedrijf? Vraag hier de minigids ‘Je bedrijf online profileren’ aan.