‘Zorg dat jouw bedrijf je na aan het hart ligt’ – Vioolspeler Zlata Brouwer

‘Om succesvol te worden is het belangrijk dat je iets doet dat je echt interessant vindt en waar je risico voor durft te nemen.’ Dat is de Gouden Tip van Zlata Brouwer, Ondernemer van het Jaar 2011.

Brouwer: ‘Ondernemen is meer dan een baan. En om succesvol te worden is het belangrijk dat je iets doet dat je echt interessant vindt en waar je risico voor durft te nemen. Anders red je het niet in tijden dat het minder gaat.’ Ze begon haar carrière in de financiële sector, maar verdient inmiddels al 5 jaar de kost als ondernemer. Ze is eigenaar van een winkel en een webshop: Zlata Strijkinstrumenten. Ondanks tegenslagen heeft ze haar hoofd boven water weten te houden en in 2011 werd zij zelfs uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar.

Op 7-jarige leeftijd begon ze met vioolspelen. Het was altijd een stiekeme droom om daar haar werk van te maken, maar dat leek haar niet realistisch. Brouwer vond een baan in de financiële sector en startte daarnaast een webshop in violen. Een uit de hand gelopen hobby: ‘Het was niet de bedoeling daar een bedrijf van te maken. Maar het liep op een bepaald moment zo goed dat ik mijn baan op kon zeggen om fulltime te ondernemen.’

Doe wat je echt interessant vindt

‘2013 was een moeilijk jaar voor mij. Ik kreeg de ene na de andere financiële tegenslag, facturen waren blijven liggen en de belastingaanslag ging niet goed. Als ik iets had verkocht waar mijn hart niet bij lag, auto-onderdelen bijvoorbeeld, dan was ik er waarschijnlijk op dat moment mee gestopt. Ondernemen is topsport en dat hou je alleen vol als jouw bedrijf je na aan het hart ligt.’

Het duurt drie jaar om een bedrijf op te bouwen

Volgens Brouwer heb je als ondernemer altijd een lange adem nodig. ‘Er zijn genoeg mensen die zich ergens in verdiepen, het proberen en vervolgens opgeven als het niet direct een succes wordt. Het kost gemiddeld 3 jaar om een bedrijf op te bouwen. Als je dat niet vol kunt houden, kun je er nooit achter komen of jouw onderneming levensvatbaar is.’

Geef je kennis weg

Om je bedrijf levensvatbaar te maken moet je bereid zijn je vakkennis met anderen te delen. ‘Ik vond marketing iets walgelijks. Dat voelde voor mij alsof je in je ondergoed voor een raam ging staan met een rode lamp erop. Tot ik contentmarketing ontdekte. Contentmarketing houdt in dat je je kennis weggeeft. Op deze manier bereik je potentiële klanten en geef je ze iets waar ze daadwerkelijk wat aan hebben. Heel wat anders dan standaard reclame maken dus. Ik schrijf bijvoorbeeld artikelen waarin ik kennis over mijn vak weggeef en dat levert me nieuwe klanten op.’

Doe geen dingen waar je geen zin in hebt

Volgens Brouwer is het belangrijk dat je bij jezelf blijft. ‘Mensen gaan ondernemen, omdat ze een leuk leven willen leiden. Zorg er daarom voor dat je je niet te veel door je klanten laat leiden. Je moet op je eigen voorwaarden ondernemen om het vol te kunnen houden. Doe geen dingen waar je geen zin in hebt en laat geen misbruik van je maken. Soms kunnen klanten heel onredelijk zijn. Ik verdien liever wat minder dan dat ik vervelende klanten help. Want als ik dat zou doen, zou mijn leven minder leuk zijn.’

Wat wil jouw klant?

Dat betekent niet dat je de klant niet centraal moet stellen. ‘Bedenk je goed wat jouw klant echt wil. Uiteindelijk moeten zij tevreden zijn en jouw diensten willen afnemen. Je moet met jouw onderneming inspelen op hun behoefte. Zorg daarom voor balans: je moet altijd je klant in gedachte houden, maar nooit je eigen principes te grabbel gooien.’